Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - test
Kompaktowe sedany do niedawna były domeną marek popularnych. Teraz producenci premium też stawiają na ten segment, a Audi A3 to najnowszy przykład tego trendu.
Marki premium przekonały się do kompaktów już kilkanaście lat temu. Pierwsza generacja Audi A3 debiutowała w 1996 roku. Teraz na rynku jest już trzecia odsłona tego modelu, a do salonów trafia jej kolejna (po 3- i 5-drzwiowym hatchbacku) wersja nadwoziowa nazywana przez Audi Limousine.
Nowy model nie ma zbyt wielu konkurentów w swojej klasie cenowej. Obecnie jedynym bezpośrednim rywalem A3 jest Mercedes CLA.
Zazwyczaj sedany, które powstają jako ewolucje hatchbacków nie są zbyt efektowne. Ta zasada nie działa jednak w przypadku A3. Mała limuzyna Audi ma zgrabną linię z krótkim i opadającym bagażnikiem - to eleganckie nadwozie, które ma w sobie pierwiastek dynamiki. Na podkreślenie zasługuje też perfekcyjne wykończenie wnętrza, jakość materiałów i prostota obsługi.
Niestety, tyle dobrego nie da się powiedzieć o przestronności. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem (niewiele mniej niż w A4), to z tyłu jest już znacznie gorzej. Po pierwsze, otwór tylnych drzwi nie jest zbyt duży, co przy opadającej linii dachu utrudnia wsiadanie i wysiadanie. Po drugie, z tyłu jest po prostu ciasno. Dotyczy to zarówno miejsca na nogi, jak i przestrzeni nad głowami pasażerów. W porównaniu do większego A4 to praktycznie przepaść. Kompaktowy kuzyn z rodziny VW, czyli Jetta też zapewnia o wiele więcej miejsca. Na tym kończą się słabe strony A3 Limousine.
W wersji 2.0 TDI (150 KM) nowy sedan Audi imponuje dynamiką. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy i rewelacyjna elastyczność sprawiają, że kierowca ma dużo przyjemności z jazdy. Do tego dochodzą precyzyjna praca 6-biegowej ręcznej skrzyni i układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta.
Zawieszenie, mimo opcjonalnych 18-calowych felg i opon o profilu 40, skutecznie tłumi nierówności i pracuje niemal bezszelestnie. Limousine potwierdza opinię, że A3 to jeden z lepiej prowadzących się kompaktów dostępnych na rynku.
Redakcyjne pomiary hamowania wykazały też ponadprzeciętną skuteczność układu hamulcowego, który zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych tarczach zatrzymuje A3 z prędkości 100 km/h na dystansie ok. 35 metrów. Wyciszenie kabiny również prezentuje wysoki poziom i wyróżnia się na tle konkurentów.
Nowa odmiana A3 potwierdza wysoką formę kompaktowego Audi i dowodzi, że sedan może być atrakcyjny, tyle że niekoniecznie przestronny.
Dopracowany i świetnie wykonany mały sedan. Jednak przy tym poziomie cenowym, lepiej dopłacić do A4.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: plusy
- atrakcyjna linia nadwozia,
- wysoka jakość wykończenia,
- dobre osiągi,
- precyzyjna skrzynia biegów,
- długa lista ciekawych opcji.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: minusy
- mało konkurencyjna cena zakupu,
- ciasna tylna część kabiny,
- mały otwór bagażnika,
- zużycie paliwa znacznie wyższe od deklarowanego.
A3 ma zbliżoną linię do modelu A4. Jest jednak krótsze o 24 cm, a różnica w rozstawie osi to aż 17 cm. A4 w porównywalnej wersji silnikowej jest droższe o około 17 tys. złotych.
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński