Pinin w Polsce
Turyn to jeden z ośrodków kreujących światową motoryzacyjną modę. To właśnie tutaj mają swoje siedziby liczne firmy zajmujące się opracowywaniem nowych modeli, ale także stylizacją nadwozi i wnętrz samochodów. Jedną z najbardziej znanych i renomowanych "carrozzeria" jest Pininfarina - firma, która opracowała koncepcję stylizacyjną nadwozia dla Pajero Pinin - najmniejszego z gamy samochodów terenowych produkowanych przez Mitsubishi Motors. Samochód ten powstaje w nowych zakładach Baio Canavese pod Turynem, a na przełomie maja i czerwca trafi do salonów sprzedaży sieci dealerskiej MMC Car Poland w naszym kraju.
Pajero Pinin to trzeci z samochodów Mitsubishi produkowanych w Europie. Z zakładów w Japonii pochodzą natomiast silnik i układ przeniesienia napędu.
Pierwszy Pinin noszący jeszcze nazwę "io" był wytwarzany w Japonii, ale na rynek europejski otrzymał inną stylizację bardziej odpowiadającą gustom odbiorców ze starego kontynentu. Pajero Pinin, młodszy "brat" dobrze znanego i niezwykle popularnego Pajero to tzw. kompaktowy samochód rekreacyjno-sportowy. Występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: trzy i pięciodrzwiowej. Trzydrzwiowy Pinin ma długość 3735 mm, a wersja pięciodrzwiowa - 4035 mm. Przy promieniu zawracania wynoszącym odpowiednio 4,9 m i 5,2 m samochody świetnie radzą sobie w ruchu wielkomiejskim, a stały napęd na cztery koła oddaje z kolei nieocenione usługi w trudnych warunkach terenowych. Bezpieczną jazdę nie tylko po bezdrożach zapewnia samonośne nadwozie wzmocnione wbudowaną ramą. Wszystko to sprawia, że Pajero Pinin spisuje się bez zarzutu zarówno na leśnych duktach jak i w wielkomiejskiej "dżungli". Jest po prostu wielki w terenie i mały w mieście.
Pod maską Pajero Pinin znalazł się silnik z wielopunktowym wtryskiem o pojemności 1834 ccm i mocy 84 kW/114 KM. Zastosowanie tej właśnie jednostki napędowej jest odpowiedzią na oczekiwania klientów ceniących sobie zarówno osiągi samochodu jak i zużycie paliwa na rozsądnym poziomie. Samochód ma stały napęd na cztery koła ze sprzęgłem lepkościowym VCU oraz centralnym mechanizmem różnicowym. Optymalne walory trakcyjne zapewnia rozdział momentu obrotowego w proporcji 50:50. Konstrukcja przeniesienia napędu 4WD powstała przy wykorzystaniu wieloletnich doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań stosowanych w Mitsubishi Pajero.
Pomimo swoich kompaktowych wymiarów Pajero Pinin oferuje użytkownikom przestronne wnętrze, a w przypadku przednich foteli nawet o rozmiarach typowych dla pojazdów z wyższego segmentu. Wersja z nadwoziem trzydrzwiowym przeznaczona jest dla czterech osób, a pięciodrzwiowy Pinin, dłuższy o 300 mm - dla osób pięciu. W tej ostatniej wersji, po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy przestrzeń ładunkową o pojemności 578 litrów i długości aż 1200 mm.
Cena modelu trzydrzwiowego została ustalona na poziomie 72.990 zł, a pięciodrzwiowego - 76.990 złotych. Ten ostatni będzie również dostępny w wersji dostawczej.
Dane techniczne i eksploatacyjne:
Silnik: o pojemności 1834 cc, szesnastozaworowy, o mocy 84/114 kW/KM przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 4000 obr/min
System zasilania: wielopunktowy wtrysk ECI-MULTI
Przeniesienie napędu: stałe 4WD, skrzynia biegów o pięciu przełożeniach + bieg wsteczny
Zawieszenie: przód: kolumny McPhersona , stabilizator, tył: sprężynowe, wielowahaczowe
Hamulce: przód: tarczowe, 17 calowe tarcze wentylowane, tył: bębnowe
Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa z układem wspomagania
Prędkość maksymalna: 155 km/godz
Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz: 11,9 sek (wersja trzydrzwiowa) , 12,6 sek (wersja pięciodrzwiowa)
Wymiary: 3735 x 1680 x 1695 (wersja trzydrzwiowa), 4035 x 1680 x 1700 (wersja pięciodrzwiowa)
Rozstaw pomiędzy osiami: 2280 mm (nadwozie trzydrzwiowe) , 2450 mm (nadwozie pięciodrzwiowe)
Prześwit: 200 mm
Opony: 215/65R16
Masa własna: 1680 kg (nadwozie trzydrzwiowe), 1840 kg (nadwozie pięciodrzwiowe)
Minimalny promień skrętu: 4,9 m (wersja trzydrzwiowa), 5,2 m (wersja pięciodrzwiowa)
Zużycie paliwa: 9,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 53 litry