Cztery nowe modele Audi z hybrydowym napędem plug-in

Audi zaprezentuje w Genewie aż cztery nowe samochody hybrydowe z możliwością ładowania z gniazdka.

Producent z Ingolstadt przywiezie do Genewy hybrydowe Audi: Q5, A6, A7 i A8. Wszystkie to hybrydy typu PHEV oferujące możliwość długotrwałego poruszania się w trybie bezemisyjnym. Zasięg samochodów przy wykorzystaniu wyłącznie elektrycznego napędu określono na 40 km.

Każdy z pojazdów napędzany jest benzynowym, turbodoładowanym, silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dodatkowy elektryczny motor trakcyjny zintegrowany został z przekładnią. Litowo-jonowe baterie akumulatorów o pojemności 14,1 kWh zamontowano pod podłogą bagażnika. Układ elektrycznego napędu pracuje pod napięciem 385 voltów.

Reklama

Ciekawym rozwiązaniem jest zintegrowanie układu chłodzenia akumulatorów z "małym" obiegiem układu chłodzenia silnika. Standardowo auta wyposażone są również w pompę ciepła mogącą odzyskiwać do 3 kW energii elektrycznej wykorzystując energię traconą na chłodzenie układu elektrycznego.

W układzie przeniesienia napędu hybrydowego Audi A8 znajdziemy 8-stopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic rozdzielającą moc na obie osie (permanentny system quattro). Z przekładnią, za pomocą sprzęgła, łączony jest elektryczny synchroniczny silnik trakcyjny. Podobny układ pracuje w pozostałych pojazdach, gdzie obie jednostki napędowe (elektryczna i spalinowa) współpracują z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynią biegów.

Wszystkie nowe hybrydy Audi pracować mogą w trzech podstawowych trybach napędowych: EV (elektrycznym), auto (spalinowo-elektrycznym) oraz "hold". Ten ostatni służy utrzymywaniu akumulatorów w stanie naładowanym, gdyby kierowca planował np. późniejsze skorzystanie ze "stref czystego transportu".

Niezależnie od wybranej opcji kierujący cały czas otrzymuje na wyświetlaczu wskazówki dotyczące jazdy. Te generowane są automatycznie biorąc pod uwagę nie tylko dane z prędkości obrotowych kół czy wartości generowanych przez silniki, ale też np... profil drogi. Dzięki nim samochód podpowiada kierującemu kiedy np. może bezstresowo zdjąć nogę z gazu i pozwolić działać układowi rekuperacji energii. Sam pedał przyspieszenia nazywany jest "inteligentnym".

W zależności od ustawień trybu jazdy zdjęcie nogi z gazu skutkować może np. załączeniem systemu rekuperacji (co kierowca odczuć może jako włączenie "zwalniacza") lub odłączeniem napędu i przejściem pojazdu w tzw. tryb "żeglowania".

Zastosowanie elektrycznej pompy obiegu płynu chłodniczego czy napędu klimatyzacji dało ciekawe możliwości. Przykładowo - za pośrednictwem aplikacji mobilnej - kierowca  ustawić może, by - o konkretnej godzinie - temperatura we wnętrzu pojazdu odpowiadała jego preferencjom. Zdalnie uruchomić też można m.in. podgrzewanie (lub chłodzenie) foteli, lusterek czy szyb.

Pełne dane techniczne i osiągi hybrydowych Audi pozostają tajemnicą. Więcej szczegółów poznamy w przyszłym tygodniu, gdy rozpocznie się Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie. 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy