McLaren Speedtail - godny następca F1

Brytyjski producent supersamochodów ma obecnie całkiem bogatą ofertę, która zostaje właśnie rozszerzona o następcę legendarnego modelu F1.

McLaren F1 zdobył rozgłos jako najszybszy drogowy samochód świata - rozpędzając się do 391 km/h nawet dziś robi wrażenie, a co dopiero w momencie premiery w 1993 roku. Jego właśnie zaprezentowany następca nie jest wiele szybszy, a także trochę mu brakuje do obecnych rekordzistów. Nie znaczy to jednak, że samochód ten nie robi piorunującego wrażenia.

Speedtail wziął swoją nazwę z wyjątkowo długiego "ogona", którego projekt, podobnie jak pozostałej części nadwozia, został podporządkowany aerodynamice. Efektem jest robiąca wrażenie długość - 5137 mm. Pozwoliło to też na wygospodarowanie więcej miejsca w kabinie, co było o tyle istotne, że model ten nawiązuje do F1 układem siedzeń - kierowca siedzi z przodu pośrodku, a dwaj pasażerowie za nim.

Reklama

"Centrum dowodzenia" wygląda dość "kosmicznie", a to za sprawą aż pięciu ekranów, jakie umieszczono na desce rozdzielczej. Ten usytuowany centralnie odpowiada za podstawowe wskazania dotyczące jazdy, a dwa po jego bokach pozwalają na zmianę ustawienia klimatyzacji, multimediów i nawigacji. Dwa kolejne wyświetlacze w rogach pokazują obraz z kamer zastępujących lusterka. Uwagę zwraca też niemal zupełny brak przycisków, a nawet brak wybieraka skrzyni biegów. To dlatego, że tryby pracy przekładni wybieramy przełącznikami... na podsufitce. Tam też znajdziemy sterowanie szybami, elektrycznie unoszonymi drzwiami oraz trybami jazdy i kontrolą trakcji.

Również na podsufitce aktywujemy tryb jazdy Velocity, który pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości. Auto obniża się wtedy o 35 mm (Speedtail ma wtedy jedynie 1120 mm wysokości), a lusterka boczne chowają się w karoserii. Bolid McLarena rozpędza się wtedy w 12,8 s do 300 km/h i może jechać nawet 403 km/h.

Speedtail napędzany jest układem hybrydowym o mocy 1050 KM, ale producent nie zdradza szczegółów na jego temat. Prawdopodobnie bazuje na 3,8-litrowym, podwójnie doładowanym V8, wykorzystywanym w innych modelach producenta. Obecność motorów elektrycznych oraz baterii tłumaczy niemałą masę własną pojazdu - 1430 kg "na sucho", chociaż zbudowano go z włókna węglowego wzmacnianego tytanem.

McLaren Speedtail powstał w 106 egzemplarzach, a jego cena zaczyna się od 1,75 mln funtów plus podatki. Pierwsze egzemplarze zaczną trafiać do klientów na początku 2020 roku, ale wszystkie zostały już zarezerwowane.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy