Koniec produkcji "starego" XC90 w Szwecji
Wczoraj, po 12 latach, Volvo zakończyło produkcję pierwszej generacji XC90 w Szwecji. Już w przyszłym miesiącu model zadebiutuje w nowej odsłonie.
Zaprezentowane w styczniu 2002 roku XC90 zostało wyprodukowane w ponad 636 tys. egzemplarzy. Początkowo Volvo zakładało sprzedaż na poziomie 50 tys. sztuk rocznie, ale model szybko się spodobał - zwłaszcza w USA. W latach 2004-2007 co roku znajdował ponad 80 tys. nabywców. W ostatnich latach średnia spadła jednak do zaledwie 11 tys.
XC90 zapisało się w historii motoryzacji nie tylko z uwagi na długi staż rynkowy. Okresowo model był oferowany z umieszczoną poprzecznie V-ósemką konstrukcji Yamahy o pojemności 4,4 litra (292-315 KM), a w 2007 roku - jako pierwszy na rynku - otrzymał system monitorujący ryzyko dachowania w oparciu o dane z czujnika żyroskoowego (RSC). Dopracowanie jego konstrukcji pod kątem bezpieczeństwa potwierdziły ostatnie testy amerykańskiego instytutu ds. bezpieczeństwa (IIHS). Podczas gdy wiele nowszych aut poległo w próbie tzw. zderzenia obrysowego (bariera obejmuje 25 proc. powierzchni czołowej samochodu, a nie 40 proc., jak w przypadku tradycyjnych testów), wiekowe Volvo uzyskało ocenę dobrą.
Ostatni egzemplarz XC90 trafi do muzeum szwedzkiej marki przy fabryce Torslanda. To jednak nie koniec kariery modelu - nadal będzie on wytwarzany w Chinach, w Daqing, gdzie trafi do sprzedaż pod nazwą XC Classic.
Nowa generacja XC90 zostanie zaprezentowana już w przyszłym miesiącu. Dotychczas prezentowaliśmy jej wnętrze (zdjęcia poniżej) oraz wybrane dane techniczne (patrz: ramka z prawej). Dla Volvo to bardzo ważna premiera - wóz powstanie na nowej, modułowej platformie i w pełni skorzysta z dobrodziejstw najnowszych, 4-cylindrowych silników Drive-E.
Seryjna produkcja nowego XC90 w Szwecji rozpocznie się w styczniu, a jego sprzedaż w Polsce - w II kwartale przyszłego roku.
msob