BMW i3 - (nie) tylko na prąd

BMW wprowadza na rynek pierwszy z nowej rodziny "zielonych" modeli z napędem elektrycznym. Nowe i3 będzie jednak dostępne także w wersji spalinowo-elektrycznej.

Współczynnik oporu powietrza elektrycznego i3 wynosi 0,29 (wariant spalinowo-elektryczny: 0,30).
Współczynnik oporu powietrza elektrycznego i3 wynosi 0,29 (wariant spalinowo-elektryczny: 0,30).BMW

BMW i3 ma 5-drzwiowe nadwozie o wymiarach typowych dla wyrośniętych aut klasy B. Jego długość wynosi 399 cm, szerokość - 177,5 cm, wysokość - 157,8 cm, a rozstaw osi - 257 cm. W kabinie przewidziano miejsca dla czterech osób oraz bagażnik o pojemności 260 l (z możliwością powiększenia do 1100 l).

BMW i3

BMW i3 (czytaj więcej)

BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW
BMW i3BMW

Sercem i3 jest silnik elektryczny o mocy 170 KM i 250 Nm momentu obrotowego, napędzający koła tylnej osi. Z naładowanymi do pełna bateriami auto może pokonać 130-160 km (do 200 km w oszczędnym trybie jazdy). "Tankowanie" litowo-jonowych akumulatorów z domowego gniazdka trwa 8 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki - jedynie 30 minut.

Co ciekawe, BMW i3 trafi do sprzedaży również w wersji spalinowo-elektrycznej, z 2-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 0,6 litra, mocy 34 KM i 55 Nm maksymalnego momentu. Będzie on pełnił funkcję generatora, dzięki czemu zasięg auta zwiększy się do 240-300 km (do 340 km w oszczędnym trybie jazdy). Średnie zużycie benzyny wynosi według producenta 0,6 l/100 km, a zbiornik paliwa ma pojemność 9 l.

Elektryczne i3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 7,2 s, a spalinowo-elektryczne - w 7,9 s. Prędkość maksymalna obu wersji wynosi 150 km/h.

BMW porusza się na kołach z 19-calowymi obręczami i ogumieniem ekologicznym 155/70 (odmiana elektryczna) lub 155/70 z przodu i 175/65 z tyłu (wariant spalinowo-elektryczny). Taki rozmiar opon w połączeniu z aerodynamicznie ukształtowaną karoserią oraz niewielką masą własną (1195 lub 1315 kg, zależnie od wersji) ma pomóc w osiągnięciu jak najniższego zużycia energii.

Zbędne kilogramy udało się niemieckim inżynierom zbić dzięki szerokiemu zastosowaniu kompozytów zbrojonych włóknem węglowym (CFRP) i aluminiowego zawieszenia oraz za sprawą zupełnie nowej konstrukcji samochodu. Ponieważ, w przeciwieństwie do konkurencji, i3 powstało od zera, a nie na bazie modelu z napędem spalinowym, do wymogów napędu dostosowano m.in. przestrzeń pod maską oraz pod samochodem. Także dlatego przestronność kabiny plasuje się na poziomie serii 3, a nie serii 1 - przynajmniej według BMW.

BMW ujawniło już bazową cenę nowego i3 (czytaj więcej: Nowe BMW i3 w Polsce od 140 900 zł).

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas