BMW i3 - (nie) tylko na prąd
BMW wprowadza na rynek pierwszy z nowej rodziny "zielonych" modeli z napędem elektrycznym. Nowe i3 będzie jednak dostępne także w wersji spalinowo-elektrycznej.
BMW i3 ma 5-drzwiowe nadwozie o wymiarach typowych dla wyrośniętych aut klasy B. Jego długość wynosi 399 cm, szerokość - 177,5 cm, wysokość - 157,8 cm, a rozstaw osi - 257 cm. W kabinie przewidziano miejsca dla czterech osób oraz bagażnik o pojemności 260 l (z możliwością powiększenia do 1100 l).
BMW i3
BMW i3 (czytaj więcej)
Sercem i3 jest silnik elektryczny o mocy 170 KM i 250 Nm momentu obrotowego, napędzający koła tylnej osi. Z naładowanymi do pełna bateriami auto może pokonać 130-160 km (do 200 km w oszczędnym trybie jazdy). "Tankowanie" litowo-jonowych akumulatorów z domowego gniazdka trwa 8 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki - jedynie 30 minut.
Co ciekawe, BMW i3 trafi do sprzedaży również w wersji spalinowo-elektrycznej, z 2-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 0,6 litra, mocy 34 KM i 55 Nm maksymalnego momentu. Będzie on pełnił funkcję generatora, dzięki czemu zasięg auta zwiększy się do 240-300 km (do 340 km w oszczędnym trybie jazdy). Średnie zużycie benzyny wynosi według producenta 0,6 l/100 km, a zbiornik paliwa ma pojemność 9 l.
Elektryczne i3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 7,2 s, a spalinowo-elektryczne - w 7,9 s. Prędkość maksymalna obu wersji wynosi 150 km/h.
BMW porusza się na kołach z 19-calowymi obręczami i ogumieniem ekologicznym 155/70 (odmiana elektryczna) lub 155/70 z przodu i 175/65 z tyłu (wariant spalinowo-elektryczny). Taki rozmiar opon w połączeniu z aerodynamicznie ukształtowaną karoserią oraz niewielką masą własną (1195 lub 1315 kg, zależnie od wersji) ma pomóc w osiągnięciu jak najniższego zużycia energii.
Zbędne kilogramy udało się niemieckim inżynierom zbić dzięki szerokiemu zastosowaniu kompozytów zbrojonych włóknem węglowym (CFRP) i aluminiowego zawieszenia oraz za sprawą zupełnie nowej konstrukcji samochodu. Ponieważ, w przeciwieństwie do konkurencji, i3 powstało od zera, a nie na bazie modelu z napędem spalinowym, do wymogów napędu dostosowano m.in. przestrzeń pod maską oraz pod samochodem. Także dlatego przestronność kabiny plasuje się na poziomie serii 3, a nie serii 1 - przynajmniej według BMW.
BMW ujawniło już bazową cenę nowego i3 (czytaj więcej: Nowe BMW i3 w Polsce od 140 900 zł).
msob