Audi A3 - trzecia odsłona hitu
Audi A3, choć jest zupełnie nowym autem, wygląda jak zmodernizowany poprzednik. Ale to pozory.
Nowa, trzecia generacja Audi A3, podobnie jak poprzednicy, początkowo będzie oferowana z trzydrzwiowym nadwoziem. Amatorzy bardziej praktycznego nadwozia - Sportback - muszą poczekać. Jeśli nie chcą czekać, w salonach wciąż jest poprzednia generacja.
Odchudzony
Zgodnie z panującą modą konstruktorzy skupili się na ekologii. Auto musi emitować jak najmniej dwutlenku węgla, ale - to już z kolei oczekiwania klientów - niespecjalnie kosztem osiągów. Kompromis udało się uzyskać czyniąc całą konstrukcję lżejszą. Nowe A3 odchudzono w porównaniu do poprzednika nawet o 80 kg (w zależności od zastosowanego silnika). Najoszczędniejsza w gamie jest odmiana 1.6 TDI 105 KM, zużywająca średnio zaledwie 3,8 l/100 km, co odpowiada emisji dwutlenku węgla na poziomie 99 g/km.
Pozostałe silniki też nie należą do paliwożernych. Bazowa jednostka benzynowa (1.2 TFSI, 105 KM) zużywa średnio 5,2 l paliwa na 100 km. Do wyboru będą także silniki 1.4 TFSI (122 KM), 1.8 TFSI (180 KM) i 2.0 TDI (150 KM). W wersji 1.8 TFSI standardem jest siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia S Tronic, w pozostałych odmianach - sześciostopniowa przekładnia manualna. Za dopłatą będzie dostępna skrzynia S Tronic o sześciu (2.0 TDI) lub siedmiu przełożeniach (1.2 TFSI, 1.4 TFSI). Napęd jest przekazywany na koła przednie (z silnikiem 1.8 TFSI już wkrótce będzie można zamówić napęd na cztery koła).
Nieco większy niż w poprzedniku jest bagażnik - mieści 365 litrów (wcześniej - 350 l). Sporo nowości pojawi się na liście opcji. Wśród nich - reflektory i tylne lampy, oparte wyłącznie na diodach LED. Oczywiście, można będzie zamówić także ksenonowe reflektory z diodowymi światłami do jazdy dziennej.
Opcji nie brakuje
Nie zabraknie systemów wspomagających kierowcę - będzie można zamówić adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu sprzężonego z układem monitorującym martwe pola lusterek. Gdy kierowca zechce zmienić pas mimo ostrzeżeń, system delikatnie skontruje kierownicą. Inna ciekawa opcja to asystent parkowania z kamerą cofania.
Na mocniejsze odmiany trzeba będzie poczekać. Ale czy naprawdę trzeba? 180-konna wersja 1.8 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy i rozpędza się do 232 km/h. W planach są nie tylko wersje z "S" w nazwie, ale także oszczędne odmiany - m.in. z napędem hybrydowym i na gaz ziemny.
Witold Blady
Audi A3 w 1996 roku zapoczątkowało segment kompaktowych samochodów premium. Rywale pojawili się na rynku dużo później, np. BMW wprowadziło serię 1 dopiero w 2004 roku. Początkowo A3 miało być produkowane wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem, ale klienci "wymusili" uruchomienie produkcji wersji 5d. Później gamę uzupełnił także kabriolet. Od 1996 roku Audi sprzedało 2,7 mln sztuk dwóch generacji Audi A3.
1996 - pierwsza generacja modelu
1999 - debiut wersji 5d - Sportback
2003 - debiut drugiej generacji
2008 - rusza sprzedaż kabrioletu
2004 - wersja Sportback drugiego A3
2006 - druga odsłona S3 - 265-konna
2011 - supersportowa odmiana RS3