Reklama

Budowa autostrad

Jest umowa na budowę północnej obwodnicy Krakowa

W lipcu 2023 r. powinna zostać ukończona budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52. We wtorek GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą inwestycji. Wartość kontraktu, który będzie realizowany w trybie zaprojektuj i zbuduj, wynosi blisko 1,43 mld zł.

Jak podkreślił podczas podpisania umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, realizacja tej inwestycji jest zwieńczeniem kilkunastoletnich starań, mających na celu powstanie tej trasy.

Reklama

Dzięki północnemu fragmentowi, Kraków będzie miał pełną obwodnicę, tzw. ring. Północna Obwodnica Krakowa jest obecnie jedną z największych drogowych inwestycji w kraju, która jest współfinansowana ze środków unijnych, przedsięwzięcie to znajduje się pod szczególnym nadzorem resortu.

Umowa na zaprojektowanie i zbudowanie trasy została podpisana z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na prawie 1,428 mld zł.

Na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz budowę drogi wykonawcy będą mieli 47 miesięcy, przy czym do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie  można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w  trzech tunelach: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.

Północna obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 została ujęta w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dopiero w maju 2016 roku. 


INTERIA.PL/PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne