Samochody autonomiczne

Autonomiczne Priusy dostarczą zakupy ze sklepu 7-Eleven

Autonomiczne Toyoty Prius wyjadą na drogi kalifornijskiej miejscowości Mountain View, gdzie będą dostarczać zakupy klientom sieci 7-Eleven. To efekt współpracy popularnej sieci sklepów i startupu Nuro specjalizującego się w technologiach autonomicznych pojazdów. W tym roku Toyota wsparła tę firmę za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego Woven Capital.

Autonomiczna dostawa zakupów

Firma Nuro, Startup z Doliny Krzemowej, ogłosiła, że w Kalifornii rozpoczyna działalność komercyjny serwis dostaw oparty na autonomicznych samochodach. Toyoty Prius wyposażone w system autonomicznej jazdy Nuro będą obsługiwać zamówienia składane przez aplikację w sieci sklepów spożywczych 7-Eleven. Przynajmniej na początku w samochodach będą znajdowali się kierowcy, których zadaniem będzie nadzorowanie działania systemu autonomicznego prowadzenia. Na kolejnym etapie projektu do floty dołączą robotyczne pojazdy R2, opracowane przez Nuro.

Reklama

Serwis będzie dostępny dla klientów w Mountain View, gdzie mieści się siedziba spółki Nuro. Podobny system został już wdrożony we współpracy z Domino's Pizza w Houston w Teksasie, gdzie klientów pizzerii obsługują autonomiczne Priusy i R2.

Autonomiczne samochody na publicznych drogach w Kalifornii

Nuro jest pierwszym startupem z branży autonomicznego transportu, który otrzymał od California Department of Motor Vehicles zgodę na wykorzystanie zautomatyzowanych pojazdów dla celów biznesowych na publicznych drogach. Zgoda została przyznana od urzędu stanowego w grudniu 2020 roku. Dwie inne firmy, Cruise i Waymo, zdobyły takie pozwolenia kilka miesięcy później, bo we wrześniu tego roku.

Właściciele Nuro, Dave Ferguson i Jiajun Zhu, przed założeniem własnej firmy pracowali w programie autonomicznych samochodów Google’a, który później został przekształcony w firmę Waymo. Opracowany przez Fergusona i Zhu autonomiczny pojazd R2 był już testowany w wielu amerykańskich miastach, w tym w Houston w Teksasie, Phoenix w Arizonie i Mountain View.

Toyota inwestuje w nowe technologie

Nuro to pierwsza firma, w którą Toyota zainwestowała za pośrednictwem funduszu Woven Capital. Fundusz ten o wartości 800 milionów dolarów powstał w styczniu 2021 roku i dołączył do portfolio spółek grupy Woven Planet, która powstała po przekształceniu firmy badawczo-rozwojowej Toyota Research Institute-Advanced Development.

Współpraca z Nuro to pierwsza z serii inwestycji w firmy rozwijające innowacyjne technologie i modele biznesowe z dziedziny mobilności, automatyzacji, sztucznej inteligencji, analizy danych, łączności w sieci oraz smart cities. Oprócz Toyoty w amerykański startup zainwestowały także m.in. Google, SoftBank Group Corp, Vision Fund 1 i Kroger Co.

Autonomiczne pojazdy Toyoty

Toyota realizuje własny program autonomicznych samochodów, za który odpowiada działająca w USA firma badawczo-rozwojowa Toyota Research Institute. Jej zespół posługuje się w swoich pracach serią autonomicznych prototypów TRI-P4, opartych na Lexusie LS, które służą do rozwijania zaawansowanego systemu wsparcia kierowcy Guardian oraz systemu automatycznej jazdy Chauffeur reprezentującego 4. poziom autonomii. Innym ciekawym projektem Toyota Research Institute jest autonomiczny samochód o umiejętnościach kierowcy driftowego na bazie Toyoty GR Supry. W Japonii Toyota rozwija autonomiczne pojazdy wieloosobowe e-Palette, których modułowe wnętrza umożliwiają przystosowanie ich z dnia na dzień do bardzo różnych celów - od busów i pojazdów do transportu osób na wózkach inwalidzkich po mobilne butiki, foodtrucki czy biura.

Woven Group powstała w 2021 roku po przekształceniu istniejącej od 2018 roku firmy badawczo-rozwojowej Toyota Research Institute - Advance Development. Obok autonomicznych samochodów zajmuje się także usługami mobilności, robotyką, inteligentnymi miastami i sztuczną inteligencją. Grupa składa się z czterech uzupełniających się firm: Woven Planet Holdings, Woven Core, Woven Alpha i Woven Capital. 

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama