Diesel czy benzyna? Co wybierasz?
Afera dieselgate nie pozostała bez wpływu na popularność w Europie samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi.
Z danych firmy analitycznej LMC Automotive dotyczących sprzedaży nowych pojazdów w krajach Europy Zachodniej wynika, że udział w rynku aut z silnikami o zapłonie samoczynnym zmalał po raz kolejny. W zeszłym roku samochody osobowe wyposażone w silniki Diesla odpowiadały za 49,6 proc. ogółu rejestracji nowych aut. Dla porównania wynik na koniec 2015 roku był o 2,6 proc. wyższy.
Analitycy zwracają uwagę, że ostatni raz samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły w Europie Zachodniej mniej niż 50 proc. rejestracji w 2009 roku. Europejczycy odwracają się od jednostek wysokoprężnych nie tylko z uwagi na wizerunkową wpadkę Volkswagena. Dużą rolę odgrywają również zaostrzane normy emisji spalin i wysokie - prognozowane - koszty eksploatacji związane z późniejszymi naprawami.
Nie oznacza to jednak, że czarne sny producentów samochodów zaczynają się ziszczać. W zeszłym roku na rynkach Europy Zachodniej sprzedano ponad 7,1 mln aut z silnikami Diesla. Ten rodzaj napędu wciąż szczególnie chętnie wybierany jest przez klientów flotowych.