ITD uruchamia pierwsze bramownice odcinkowego pomiaru prędkości
Inspekcja Transportu Drogowego włącza nowe urządzenia, które mają pomóc w łapaniu piratów drogowych. Uruchomione zostały pierwsze bramownice odcinkowego pomiaru prędkości - dowiedział się reporter RMF FM. Kamery rejestrują wjazd i wyjazd samochodu, a system oblicza prędkość na danym odcinku. Na razie system uruchomiono w 3 z 29 miejsc.
Kamery już rejestrują i przesyłają zdjęcia przekraczających prędkość w Łosiowie w woj. opolskim. To dwukilometrowy odcinek na drodze krajowej nr 94.
Kolejny odcinek to Zwierki - Zabłudów w woj. podlaskim na drodze krajowej nr 19 oraz w Łuszczowie - to 3 kilometry między Lublinem i Łęczną.
Kolejne odcinki mają być włączone wkrótce – niewykluczone, że nawet jutro. Są technicznie gotowe, nawet rejestrują samochody, ale nie wysyłają zdjęć do centrali - do obróbki. Jak ustalił reporter RMF FM, część tych bramownic nie ma pełnej dokumentacji, np. brakuje ostatniego podpisu dyrektora zakładu energetyki, że urządzenie jest prawidłowo podpięte do prądu. W innych wykonawca musi dokonać poprawek, by zdjęcia były wysyłane w identycznym formacie.
Kierowcy złapani w tym systemie - podobnie jak w przypadku fotoradarów - będą dostawać do domu zdjęcia - jedno, gdy auto wjeżdża pod pierwszą bramownicę i drugie, gdy wyjeżdża z odcinka pomiarowego. Rejestrowane będą wszystkie samochody przejeżdżające pod bramownicami, sczytywane będą tablice rejestracyjne, ale jak zapewnia Marcin Flieger, dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem GITD, zachowane zostaną tylko zdjęcia aut, które przekroczą prędkość.
- Czyli w momencie jeżeli system stwierdzi, że nie doszło do tego naruszenia, to one są z automatu - bo taka jest funkcjonalność systemu - usuwane z urządzenia, także nie trafiają nawet do dalszego procedowania - tłumaczy.
Właściciele aut, którym system wyliczy przekroczenie prędkości - czyli że przejazd od punktu A do punktu B zajął za mało czasu - dostaną wezwanie do wskazania kierującego lub przyjęcia mandatu i punktów karnych - tak jak dzieje się to w przypadku zwykłych fotoradarów. Flieger zapewnia, że wszystkie bramownice są oznakowane identycznie jak fotoradary, z tym że pod niebieskim, dobrze znanym znakiem, będzie jeszcze informacja "odcinkowy pomiar" i długość tego odcinka.