Rusza budowa kolejnego odcinka A1. Będą utrudnienia
W czwartek rozpoczną się prace na ostatnim odcinku budowanej autostrady A1 w woj. łódzkim, która powstaje w obecnym śladzie trasy. Podróżujący A1 utrudnienia w ruchu mogą napotkać między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.
O planowanym początku robót na najdłuższym odcinku realizacyjnym inwestycji poinformował rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi Maciej Zalewski. Chodzi o 24-kilometrowy fragment "B" między Piotrkowem Tryb. i Kamieńskiem, który przebuduje firma Mirbud SA.
W związku z tym, kierowców czekają kolejne utrudnienia. "Pierwszym etapem prac będzie przełożenie ruchu z jezdni prowadzącej w kierunku Łodzi na jezdnię w stronę Katowic. Oznacza to, że w tym czasie ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jezdni zachodniej, czyli tej, którą w normalnych warunkach jedziemy w kierunku Katowic" - przekazał Zalewski.
Następnie, po zamknięciu jezdni wschodniej zaczną się na niej prace rozbiórkowe. Ruch na tym 24-kilometrowym odcinku będzie odbywał się - wzorem pozostałych odcinków będących w budowie - w układzie 2+1.
"Dwa pasy ruchu wyznaczono dla jadących w kierunku południowym, a jeden dla jadących na północ. Taki układ jest kompatybilny z organizacją ruchu, jaka obowiązuje na odcinku C, więc nie będzie żadnych problemów z przejazdem między jednym odcinkiem i drugim. Przejazd z jednej jezdni na drugą będzie konieczny jedynie na granicy odcinków A i B na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego" - wyjaśnił rzecznik łódzkiej GDDKiA.
Oznacza to również, że zlikwidowana zostanie sygnalizacja na skrzyżowaniach w Dąbrowie Wielkiej i Kamieńsku, a w jej miejsce wybudowane zostaną tymczasowe ronda, które pozwolą utrzymać przejazd z jednej strony trasy na drugą i zachować płynność ruchu.
Zalewski zaapelował do kierowców o zachowanie ostrożności, cierpliwość i stosowanie się do wprowadzonego oznakowania. Jak bowiem wskazał, rozpoczęcie robót na odcinku "B" oznacza, że cały, ponad 64-kilometrowy odcinek A1 i DK1, od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim stanie się placem budowy.
W marcu i kwietniu rozpoczęły się kolejno roboty na odcinkach "D" od Radomska do granic woj. śląskiego, "A" - od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski oraz "C" pomiędzy Kamieńskiem i Radomskiem.
Budowę A1, która będzie realizowana w śladzie obecnej dk nr 1, podzielono na pięć części, z których cztery przebiegają przez woj. łódzkie.
Fragment "A" (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex - Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek "C" (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek "D" (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor. Te fragmenty trasy, zgodnie z zawartymi kontraktami, mają być gotowe w 2022 r.
W kwietniu br. podpisano umowę z firmą Mirbud SA na budowę ostatniego brakującego odcinka "B" między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km). Wartość kontraktu to 857 mln zł brutto. Wykonawca na realizację przedsięwzięcia ma 32 miesiące, w tym 10 miesięcy na projekt, resztę na roboty budowlane. W przypadku prac budowlanych wyłączone są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca.
Realizacja całej inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.
A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk-Brno/ Bratysława-Wiedeń". Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.