Niezwykła konstrukcja na budowie drogi S5

Ważący ok. 150 t schron bojowy z 1939 r. w Wąsoszu k. Szubina (Kujawsko-Pomorskie) został przesunięty z trasy budowanej drogi ekspresowej S5. W środę trwał finał kilkudniowej operacji bardzo powolnego przemieszania bunkra o 34 metry.

Operacja przesuwania schronu trwała kilka dni
Operacja przesuwania schronu trwała kilka dni Tytus Żmijewski PAP

"To schron będący fragmentem linii umocnień na terenie Pałuk, które powstały do lipca do sierpnia 1939 r. w ramach działalności Armii Poznań dowodzonej przez gen. Tadeusza Kutrzebę. W gminie Szubin znajdują się schrony w Słupach i Nowym Świecie, ale takie obiekty istnieją też w Żninie, Wągrowcu i Gołańczy" - powiedziała dyrektor Muzeum Ziemi Szubińskiej Kamila Czachowska.

Zaznaczyła, że schron nie był wykorzystywany w czasie wojny, na tym trenie nie były prowadzone działania bojowe. Wojska niemieckie wkroczyły do Szubina 5 września 1939 r., a żołnierze polskiej armii w wycofali się na linię Jezior Barcińskich i w rejon Mogilna.

"Schron znajdował się wśród pól, otoczony drzewami. Obiekt popadał w zapomnienie, nawet osoby długo mieszkające na tym ternie nie zdawały sobie sprawy z istnienia pamiątki z okresy wojny obronnej 1939. Przed kilkunastoma laty zaczęliśmy organizować dla młodzieży różne akcje, pikniki informacyjne, a także umieściliśmy budowlę w przewodniku. Gdy powstała koncepcja poprowadzenia w tym miejscu drogi S5, burmistrz Szubina zwrócił się do inwestora o ocalenie zabytku. Mam nadzieję, że obiekt będzie chętnie odwiedzany prze turystów i miłośników fortyfikacji" - dodała Czachowska.

Operacja przesuwania bunkra rozpoczęła się pod koniec zeszłego tygodnia. Został w tym celu wykonany specjalny betonowy tor.

Schron waży 150 ton Tytus Żmijewski PAP

"Bunkier został podkopany i podniesiony przy użyciu sześciu siłowników 140-tonowych, a następnie umieszczony na podsuniętych stalowych saniach, które zostały ułożone betonowym torze. Przez zasadniczą część trasy bunkier jest ciągnięty na saniach po szynach przy użyciu siłowników hydraulicznych, a pod sanie podkładana są teflonowe płytki pokryte smarem grafitowym dla zmniejszenia tarcia. Około 2 m przed miejscem docelowym, siłowniki zostaną przełożone na drugą stronę i bunkier będzie pchany. Na końcu bunkier zostanie podniesiony, a po usunięciu sań znów opuszczony" - poinformował dyrektor kontraktu Trakcja PRKiI Sławomir Kucharski.

Schron ma 5 m wysokości, a wnętrze ma powierzchnię ponad 5 m kw. Ściana czołowa i strop mają ponad 1 m grubości, a tył jest nieco cieńszy.

Schron stanie się atrakcją turystyczną Tytus Żmijewski PAP

Rzecznik Oddziału GDDKiA w Bydgoszczy Tomasz Okoński podkreślił, że schron znajdzie się przy drodze dojazdowej do S5, gdzie zostanie zbudowana zatoka dla samochodów, aby podróżni mogli z biska oglądać zabytkowy obiekt.

Budowana droga S5 w województwie kujawsko-pomorskim od Nowych Marz k. Grudziądza do granicy Wielkopolski będzie miała 120 km długości. Przesunięty schron znajdował się na szóstym odcinku budowy Szubin - Jaroszewo długości 19,3 km; budowa jest podzielona na siedem odcinków. Cała inwestycja ma być gotowa do końca 2019 r.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas