Jest problem z budową S6. A dokładnie z cenami ofert

Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa to problematyczny odcinek drogi S6. Na 8 km trasy prace muszą zostać wykonane od nowa, a ceny ofert są nieprawdopodobnie wysokie - mówił w środę na posiedzeniu zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6 Bogusław Gościniak ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Koszty budowy dróg i nie tylko w ostatnim czasie dramatycznie wzrosły
Koszty budowy dróg i nie tylko w ostatnim czasie dramatycznie wzrosłyPiotr DziurmanReporter

Zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6 spotkał się w magistracie w Koszalinie. Jednym z głównych tematów obrad była kwestia zaawansowania realizacji trasy ekspresowej S6.

Jak poinformował przedstawiciel szczecińskiego oddziału GDDKiA Bogusław Gościniak na odcinku między Szczecinem a Koszalinem "wszystko przebiega zgodnie z założeniami".

Niektóre odcinki, zapewnił Gościniak, będą gotowe wiosnę przyszłego roku. Chodzi o blisko 20-kilometrowy odcinek Goleniów - Nowogard oraz ponad 14-kilometrowy odcinek Płoty - Kiełpino. Latem gotowe mają być odcinki Nowogard - Płoty i Ustronie Morskie - Koszalin. Jesienią mają zakończyć się prace na trasie Kiełpino - Kołobrzeg Zachód i dalej do Ustronia Morskiego.

Realizacja tych ostatnich robót "jest mniej zaawansowana". Gościniak podkreślił jednak, że "powstały już wszystkie znaczące obiekty inżynierskie. Układana jest masa bitumiczna na kolejnych warstwach podbudowy. Nic nie wskazuje na to, że jakiekolwiek kłopoty pokrzyżują plany oddania tego odcinka w całości do końca 2019 r.".

Inaczej ma się sprawa z budową S6 na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa.  "Z tytułu zmian związanych z podłożem konieczne było wstrzymanie tych robót na środkowym odcinku, odcinku ok. 8 km i ogłoszenie przetargu na wykonanie tych robót od nowa" - powiedział Gościniak.

Otwarcie ofert nastąpiło 30 listopada. Do przetargu zgłosiły się cztery podmioty, w tym dwa konsorcja. Jedno polsko-chińskie, drugie polsko-litewskie. Najtaniej, bo za prawie 330 mln zł chce budować konsorcjum z chińskim partnerem. Pozostałe oferty wahają się między 454 mln zł a 469 mln zł. Inwestor zamierzał przeznaczyć na tę inwestycję 221 mln zł.

"Trwa procedura przetargowa. Ceny ofert są nieprawdopodobnie wysokie. Szczeciński oddział GDDKiA nie ma swoich pieniędzy. Będzie musiała wystąpić do ministerstwa o dofinansowanie. Musimy być dobrej myśli, bo ta droga musi być ukończona. Nie może powstać odcinek z obejściem Koszalina bez środka" - zaznaczył w środę Gościniak.

Pytany przez dziennikarza PAP o termin rozstrzygnięcia przetargu, powiedział, że może być "jeszcze w tym roku. Choć procedura zakłada różne rozwiązania. Jak środków nie będzie, to oddział unieważni przetarg".

Prezes zarządu Stowarzyszenia Samorządowego S6 Piotr Jedliński pytany przez dziennikarzy o kwestię opóźnień przy budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa, zaznaczył, że czasu na wykonanie tej inwestycji jest coraz mniej. Ze względu na unijne dofinansowanie "trzeba ją wykonać i rozliczyć w tej perspektywie finansowej".

Zdaniem Jedlińskiego, "można było aneksować umowę z dotychczasowym wykonawcą, prawo pozwala GDDKiA podnieść cenę kontraktu. Wybrano takie, a nie inne rozwiązanie i w tej chwili wydaje się, że trzeba szukać pieniędzy. A to jest strategiczny odcinek".

Przedstawiciel gdańskiego oddziału GDDKiA Monika Juśkiewicz poinformowała na posiedzeniu, że zgodnie z założeniami S6 na odcinku Słupsk - Bożepole Wielkie  ma być wykonany w formule PPP.  Obecnie trwają prace analityczne na szczeblu ministerstwa infrastruktury i centrali GDDKiA.

Natomiast na odcinku Bożepole Wielkie - Obwodnica Trójmiasta, który podzielony został na trzy zadania podpisane zostały już umowy z wykonawcami. "Trwają prace projektowe i wejście wykonawców planowane jest na drugą połowę 2019 r. Terminy realizacji wynoszą 31 miesięcy dla pierwszego zadania oraz po 34 miesiące dla kolejnych" - poinformowała Juśkiewicz.

Dodała, że podzielona na dwa odcinki realizacyjne Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej włączona została do formuły PPP.

Stowarzyszenie Samorządowe S6 powstało w listopadzie 2013 r. z inicjatywy gminy Kobylnica. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Koszalin. Funkcję prezesa zarządu drugą kadencję sprawuje prezydent Koszalina  Piotr Jedliński. Aktualnie Stowarzyszenie skupia 27 członków: gminy i powiaty z obszaru województw zachodniopomorskiego i pomorskiego, leżące na terenie oddziaływania planowanej trasy ekspresowej S6.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas