Kajetan Kajetanowicz rajdowym mistrzem Europy
Niedziela, 11 października to wielki dzień Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana, a także historyczna, triumfalna data dla polskiego sportu.
Po 6587 dniach, czyli ponad 18 latach, doczekaliśmy się kolejnego tytułu Rajdowych Mistrzów Europy dla Polaków. Kajetanowicz i Baran są trzecią polską załogą, która wywalczyła miano najlepszej na Starym Kontynencie. Życiowym sukcesem Kajetanowicz nawiązuje do trzech triumfów Sobiesława Zasady wywalczonych w latach 60. i 70. oraz mistrzostwa Krzysztofa Hołowczyca z 1997 r.
Oprócz wymienionych zawodników, sukcesy w najstarszym rajdowym cyklu świata odnosili także tacy polscy kierowcy, jak Marian Bublewicz, Janusz Kulig i Michał Sołowow, którzy sięgali po tytuły Wicemistrzów Europy. Do indywidualnych triumfów Polacy dołożyli jeszcze jedno zwycięstwo - w klasyfikacji zespołowej dla LOTOS Rally Team.
Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran przypieczętowali tytuł Rajdowych Mistrzów Europy w rewelacyjnym stylu, wygrywając niesamowicie trudną, wręcz przeprawową edycję legendarnego Rajd Akropolu.
Na zmoczonych deszczem, pełnych błota, a przez to niewiarygodnie śliskich odcinkach 9. rundy FIA ERC zawodnicy LOTOS Rally Team popisali się nie tylko szybką, ale także pewną jazdą. To okazało się kluczem do sukcesu w rajdzie, który aż 38 razy stanowił jedną z najtrudniejszych rund WRC.
W Grecji Polacy nie tylko unikali błędów, ale dodatkowo aż 5 z 6 rozegranych odcinków specjalnych ukończyli w pierwszej trójce, z czego 3 wygrali. Na bezlitosnych greckich trasach Kajto i Jarek wywalczyli aż 38 na 39 możliwych do zdobycia punktów. To oznacza, że przewaga załogi LOTOS Rally Team w klasyfikacji FIA ERC jest już tak duża, że żaden z konkurentów nie zdoła ich przegonić w wyścigu do tytułu Mistrzów Europy.
Bezapelacyjnie zwycięstwo w Rajdzie Janner, dobre tempo i cenne punkty na Łotwie, finisz tuż za zwycięzcami w Rajdzie Irlandii, skuteczna walka o podium na malowniczych Azorach, imponujący debiut na szalenie szybkich szutrach Estonii, ważne trzecie miejsce w Rajdzie Barum - najmocniej obsadzonej rundzie sezonu, triumfalny nokaut na krętych oesach Cypru i wreszcie rewelacyjna postawa podczas kultowego Rajdu Akropolu - tak w telegraficznym skrócie wyglądała fenomenalna jazda Kajetana i Jarka po tytuł Rajdowych Mistrzów Europy. Wywalczyli swój życiowy sukces w stylu i tempie, którymi przez cały długi sezon zachwycali kibiców i obserwatorów na całym świecie.
Kajetanowicz i Baran, jadący przygotowanym przez polski odział M-Sportu Fordem Fiestą R5, zaimponowali przede wszystkim skutecznością - Polacy przywozili cenne punkty z każdego rajdu, w którym wystartowali. Aż 7 z 8 rund mistrzostw ukończyli na podium, z czego trzy - Rajd Janner, Rajd Cypru i Rajd Akropolu - wygrali.
Niebywałą efektywność Kajetanowicz i Baran skutecznie łączyli z bezkompromisową prędkością na odcinkach specjalnych. W tym sezonie świeżo upieczeni Mistrzowie Europy zdumiewającą liczbę 104 na 117 oesów ukończyli w pierwszej trójce, z czego aż na 45 byli najszybsi. Dla porównania, ubiegłoroczni Mistrzowie Europy, reprezentanci fabrycznej ekipy Skody - Esapekka Lappi i Janne Ferm w swojej drodze po tytuł zwyciężyli na 25 z 102 odcinków specjalnych do których wystartowali.
Kajetan Kajetanowicz: - Łzy szczęścia w oczach zespołu uświadomiły mi, że dla takich chwil warto żyć i tak intensywnie pracować. To fantastyczny dzień, jeden z najtrudniejszych w moim życiu, ale jestem pewien, że jednocześnie jeden z najpiękniejszych. Pewnie minie jeszcze kilka długich dni zanim zrozumiem to, czego dokonaliśmy. Jak się pewnie wszyscy domyślacie, zdobycie tytułu najlepszego kierowcy w Europie wygrywając Rajd Akropolu, to coś absolutnie niesamowitego. Głos mi się łamie, bo myślę teraz o moich rodzicach, którzy cały czas we mnie wierzyli i wierzą, byli i są ze mną. Realizacja tak wielkich marzeń wymaga gigantycznych wyrzeczeń i hektolitrów wylanego potu, ale także grona życzliwych i zaangażowanych ludzi wokół siebie. Dlatego świętując dziś ten triumf dziękuję bez wyjątku wszystkim, którzy wierzyli, że możemy tego dokonać i wspierali mnie na wielu - także i niełatwych - etapach drogi do tytułu Mistrzów Europy.
Jarek Baran: - Nie wiem czy już dociera do mnie to, co zrobiliśmy. Jest w tym największy, niezastąpiony element - czyli Kajetan. Jeden z najbardziej uzdolnionych kierowców, jakich miałem okazję spotkać. Rajdy są trudną i ryzykowną dyscypliną, w której trzeba podejmować szybkie i bezbłędne decyzje. 6 lat spędzonych w samochodzie rajdowym, 60 startów, setki wygranych odcinków - to doświadczenie, które dzisiaj nam pomogło. Sportowo cieszy mnie bardzo również, że od dziś na liście zwycięzców legendarnego Akropolu będzie załoga Kajetanowicz/Baran. Prawie 30 lat na fotelu pilota to może nie jest dobry przykład dla młodych zawodników, bo oznacza, że czasem trzeba poświęcić się czemuś wyjątkowo długo, żeby osiągnąć sukces. A ja swój sukces dedykuję wszystkim, z którymi miałem okazję współpracować przez te lata, kibicom którzy nas wiernie wspierali, a przede wszystkim Marcie i moim najbliższym - za to, że zawsze byli ze mną.
Droga Kajetanowicza i Barana do tytułu Mistrzów Europy w liczbach:
230 wywalczonych punktów;
104 na 117 (88%) oesów ukończonych w pierwszej trójce;
3 wygrane rundy Mistrzostw;
45 na 117 (38,5%) wygranych odcinków specjalnych;
7 z 8 rund FIA ERC ukończonych na podium;
1651,01 km zaciętej walki o punkty na odcinkach specjalnych;
Drugi z rzędu tytuł Szutrowego Mistrza Europy dla Kajetanowicza;
68 punktów przewagi w klasyfikacji mistrzostw po Rajdzie Akropolu;
6587 dni minęło od ostatniego triumfu Polaków w Mistrzostwach Europy - najstarszym rajdowym cyklu świata.
Wyniki Rajdu Akropolu (9. runda FIA ERC):
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 1:32:11,1 s.
2. Craig Breen (Irlandia) + 10,0 s.
3. Lambros Athanassoulas (Grecja) +15,3 s.
4. Jaromir Tarabus (Czechy) +3:12,5 s.
5. David Botka (Węgry) +3:54,5 s.
6. Raul Jeets (Estonia) + 4:30,9 s.
7. Dominik Butvilas (Litwa) + 4:40,6 s.
8. Antonin Tlustak (Czechy) +8:48,2 s.
9. Petros Pantelli (Cypr) + 11:44,0 s.
10. Jourdan Serderidis (Grecja) +11:45,8 s.
Klasyfikacja generalna FIA ERC po Rajdzie Akropolu:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 230
2. Craig Breen (Irlandia) 162
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 124
4. Robert Consani (Francja) 79
5. Jaromir Tarabus (Czechy) 75
6. Bruno Magalhaes (Portugalia) 68
Do klasyfikacji generalnych FIA ERC liczy się 7 najlepszych wyników z całego sezonu.
Klasyfikacja zespołowa FIA ERC po Rajdzie Akropolu:
1. LOTOS Rally Team 151
2. Peugeot Rally Academy 117
3. Tlustak Racing 75
4. MM Motorsport 67
5. Chervonenko Racing 60
Do klasyfikacji generalnych FIA ERC liczy się 7 najlepszych wyników z całego sezonu.