Poza miastem tylko 70 km/h. Kierowcy nie wiedzą o tej zasadzie
Planujesz wyjazd z przyczepą? Pamiętaj, że oprócz standardowych przepisów ruchu drogowego, musisz również stosować się do limitów prędkości przeznaczonych dla pojazdów z przyczepą. W tym artykule sprawdzimy, jakie są te limity w Polsce i w innych krajach Europy.
Tzw. zespół pojazdów, termin użyty w ustawie Prawo o ruchu drogowym, to między innymi właśnie pojazd ciągnący przyczepę (nie dotyczy pojazdów złączonych w celu holowania). Co ważne, zespół pojazdów może składać się z maksymalnie trzech, a maksymalna długość takie zestawu to 22 m. W przypadku zestawu "samochód+przyczepa" przepisy mówią, że jego długość nie może przekroczyć 16,5 m. Samą przyczepę prawo opisuje jako pojazd bez silnika przystosowany do łączenia go z innym pojazdem. Kierowców, którzy jeżdżą z przyczepami (niezależnie od tego, czy mówimy o lekkich przyczepach do wożenia towarów czy dużych kempingowych) obowiązują niemal zupełnie różne ograniczenia prędkości.
Czy widzieliście pojazdy z przyczepami jadące np. autostradą z prędkością około albo nawet powyżej 100 km/h? My też, a to właśnie na tego typu drogach ograniczenie prędkości dla tego typu zestawów najbardziej różni się od tego dla samochodów osobowych. Jak wiadomo, na polskich autostradach dopuszczalna prawem prędkość to 140 km/h, tymczasem dla aut z przyczepami wynosi ona niemal o połowę mniej - tylko 80 km/h. Także na zwykłych drogach, poza terenem zabudowanym, dopuszczalna prędkość maksymalna jest wyraźnie, bo aż o 20 km/h, niższa niż dla reszty (70 km/h). Tylko w mieście auta z przyczepą i bez niej są równe i mogą jechać maksymalnie 50 km/h.
Limity prędkości dla pojazdów z przyczepą w Europie różnią się w zależności od kraju. Poniżej przedstawiamy zestawienie obowiązujących limitów w wybranych krajach:
Niemcy:
- Autostrady: 80 km/h
- Drogi ekspresowe: 80 km/h
- Drogi krajowe: 70 km/h
- Obszar zabudowany: 50 km/h
Francja:
- Autostrady: 130 km/h (dla przyczep lekkich do 750 kg) / 90 km/h (dla przyczep ciężkich)
- Drogi ekspresowe: 110 km/h (dla przyczep lekkich) / 90 km/h (dla przyczep ciężkich)
- Drogi krajowe: 90 km/h (dla przyczep lekkich) / 80 km/h (dla przyczep ciężkich)
- Obszar zabudowany: 50 km/h
Włochy:
- Autostrady: 130 km/h (dla przyczep lekkich) / 80 km/h (dla przyczep ciężkich)
- Drogi ekspresowe: 110 km/h (dla przyczep lekkich) / 90 km/h (dla przyczep ciężkich)
- Drogi krajowe: 90 km/h (dla przyczep lekkich) / 80 km/h (dla przyczep ciężkich)
- Obszar zabudowany: 50 km/h
Należy pamiętać, żeby przed wyjazdem za granicę sprawdzić szczegółowe przepisy obowiązujące w danym kraju, bo policja, która stwierdzi przekroczenie prędkości raczej nie będzie skora do ustępstw.
Istnieje kilka powodów, dla których jazda z przyczepą wymaga niższego ograniczenia prędkości:
1. Wydłużona droga hamowania:
Pojazd z przyczepą ma większą masę i bezwładność, co oznacza, że potrzebuje więcej czasu i dystansu do zatrzymania się w porównaniu z pojazdem bez przyczepy. Jazda z dużą prędkością znacząco wydłuża drogę hamowania, co może utrudnić bezpieczne zatrzymanie się w przypadku nagłej przeszkody.
2. Mniejsza stabilność:
Przyczepa może wpływać na stabilność pojazdu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów, zmiany pasa ruchu lub hamowania. Jazda z dużą prędkością może pogłębić te problemy i zwiększyć ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, wpadnięcia w poślizg lub przewrócenia się.
3. Zwiększone zużycie paliwa:
Przyczepa generuje dodatkowy opór aerodynamiczny, co powoduje większe zużycie paliwa. Jazda z dużą prędkością potęguje ten problem, drastycznie zwiększając zużycie paliwa i obniżając ekonomiczność jazdy.
4. Zwiększone obciążenie elementów konstrukcyjnych:
Holowanie przyczepy generuje większe obciążenia dla silnika, układu hamulcowego, opon i innych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jazda z dużą prędkością intensyfikuje te obciążenia, co może prowadzić do szybszego zużycia i awarii tych elementów.
5. Większa podatność na wiatr
Pojazd z przyczepą jest bardziej podatny na podmuchy wiatru, które mogą występować np. na autostradzie. Im niższa prędkość, tym łatwiej zareagować na ewentualne kołysanie się przyczepy.