Poza miastem tylko 70 km/h. Kierowcy nie wiedzą o tej zasadzie

Planujesz wyjazd z przyczepą? Pamiętaj, że oprócz standardowych przepisów ruchu drogowego, musisz również stosować się do limitów prędkości przeznaczonych dla pojazdów z przyczepą. W tym artykule sprawdzimy, jakie są te limity w Polsce i w innych krajach Europy.

Kierowcy często nie pamiętają, że podczas ciągnięcia przyczepy obowiązują inne ograniczenia prędkości
Kierowcy często nie pamiętają, że podczas ciągnięcia przyczepy obowiązują inne ograniczenia prędkościKarolina MisztalReporter

Tzw. zespół pojazdów, termin użyty w ustawie Prawo o ruchu drogowym, to między innymi właśnie pojazd ciągnący przyczepę (nie dotyczy pojazdów złączonych w celu holowania). Co ważne, zespół pojazdów może składać się z maksymalnie trzech, a maksymalna długość takie zestawu to 22 m. W przypadku zestawu "samochód+przyczepa" przepisy mówią, że jego długość nie może przekroczyć 16,5 m. Samą przyczepę prawo opisuje jako pojazd bez silnika przystosowany do łączenia go z innym pojazdem. Kierowców, którzy jeżdżą z przyczepami (niezależnie od tego, czy mówimy o lekkich przyczepach do wożenia towarów czy dużych kempingowych) obowiązują niemal zupełnie różne ograniczenia prędkości.

Ograniczenia prędkości dla pojazdów z przyczepami w Polsce

Czy widzieliście pojazdy z przyczepami jadące np. autostradą z prędkością około albo nawet powyżej 100 km/h? My też, a to właśnie na tego typu drogach ograniczenie prędkości dla tego typu zestawów najbardziej różni się od tego dla samochodów osobowych. Jak wiadomo, na polskich autostradach dopuszczalna prawem prędkość to 140 km/h, tymczasem dla aut z przyczepami wynosi ona niemal o połowę mniej - tylko 80 km/h. Także na zwykłych drogach, poza terenem zabudowanym, dopuszczalna prędkość maksymalna jest wyraźnie, bo aż o 20 km/h, niższa niż dla reszty (70 km/h). Tylko w mieście auta z przyczepą i bez niej są równe i mogą jechać maksymalnie 50 km/h.

Ograniczenia prędkości dla aut z przyczepami w Europie

Limity prędkości dla pojazdów z przyczepą w Europie różnią się w zależności od kraju. Poniżej przedstawiamy zestawienie obowiązujących limitów w wybranych krajach:

Niemcy:

  • Autostrady: 80 km/h
  • Drogi ekspresowe: 80 km/h
  • Drogi krajowe: 70 km/h
  • Obszar zabudowany: 50 km/h

Francja:

  • Autostrady: 130 km/h (dla przyczep lekkich do 750 kg) / 90 km/h (dla przyczep ciężkich)
  • Drogi ekspresowe: 110 km/h (dla przyczep lekkich) / 90 km/h (dla przyczep ciężkich)
  • Drogi krajowe: 90 km/h (dla przyczep lekkich) / 80 km/h (dla przyczep ciężkich)
  • Obszar zabudowany: 50 km/h

Włochy:

  • Autostrady: 130 km/h (dla przyczep lekkich) / 80 km/h (dla przyczep ciężkich)
  • Drogi ekspresowe: 110 km/h (dla przyczep lekkich) / 90 km/h (dla przyczep ciężkich)
  • Drogi krajowe: 90 km/h (dla przyczep lekkich) / 80 km/h (dla przyczep ciężkich)
  • Obszar zabudowany: 50 km/h

Należy pamiętać, żeby przed wyjazdem za granicę  sprawdzić szczegółowe przepisy obowiązujące w danym kraju, bo policja, która stwierdzi przekroczenie prędkości raczej nie będzie skora do ustępstw.

Dlaczego z przyczepą trzeba jechać wolniej?

Istnieje kilka powodów, dla których jazda z przyczepą wymaga niższego ograniczenia prędkości:

1. Wydłużona droga hamowania:

Pojazd z przyczepą ma większą masę i bezwładność, co oznacza, że potrzebuje więcej czasu i dystansu do zatrzymania się w porównaniu z pojazdem bez przyczepy. Jazda z dużą prędkością znacząco wydłuża drogę hamowania, co może utrudnić bezpieczne zatrzymanie się w przypadku nagłej przeszkody.

2. Mniejsza stabilność:

Przyczepa może wpływać na stabilność pojazdu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów, zmiany pasa ruchu lub hamowania. Jazda z dużą prędkością może pogłębić te problemy i zwiększyć ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, wpadnięcia w poślizg lub przewrócenia się.

3. Zwiększone zużycie paliwa:

Przyczepa generuje dodatkowy opór aerodynamiczny, co powoduje większe zużycie paliwa. Jazda z dużą prędkością potęguje ten problem, drastycznie zwiększając zużycie paliwa i obniżając ekonomiczność jazdy.

4. Zwiększone obciążenie elementów konstrukcyjnych:

Holowanie przyczepy generuje większe obciążenia dla silnika, układu hamulcowego, opon i innych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jazda z dużą prędkością intensyfikuje te obciążenia, co może prowadzić do szybszego zużycia i awarii tych elementów.

5. Większa podatność na wiatr

Pojazd z przyczepą jest bardziej podatny na podmuchy wiatru, które mogą występować np. na autostradzie. Im niższa prędkość, tym łatwiej zareagować na ewentualne kołysanie się przyczepy.

Polski autobus wodorowy NesoBus na testach w SosnowcuPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas