Pas rozbiegowy to nie to samo co pas podporządkowany

Dość regularnie pojawiają się w sieci filmy, na których widać "walkę" kierowców o pierwszeństwo podczas zmiany pasa ruchu w miejscach, gdzie jeden z pasów prowadzi do skrętu w prawo, a drugi do jazdy na wprost - w dodatku chwilę wcześniej pas do skrętu był pasem rozbiegowym. Kto ma w tej sytuacji pierwszeństwo?

Pas rozbiegowy - jak z niego korzystać?
Pas rozbiegowy - jak z niego korzystać? Wojciech Stróżyk Reporter

Tam, gdzie drogi łączą się ze sobą, może dochodzić do sytuacji, w której kierowcy nie do końca wiedzą, kto z nich ma pierwszeństwo. Zwykle chodzi o miejsca, w których np. jeden z nich wjeżdża ze "ślimaka" na drogę, a pas, który służył do wjazdu, przechodzi w ten do skrętu w prawo. Często też kierowcy nie wiedzą, kto ma pierwszeństwo podczas zmiany pasa ruchu na drodze dwu- czy trzypasmowej.

Kto ma pierwszeństwo podczas zmiany pasa ruchu?

Najpierw wyjaśnijmy, kto ma pierwszeństwo podczas zwykłej zmiany pasa ruchu. Określa to przepis zawarty w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który brzmi:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać (...), oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Co to oznacza? Ano nic innego, jak tylko to, że chcąc zmienić pas ruchu trzeba ustąpić tym, którzy już na tym pasie się znajdują oraz tym, którzy chcą wjechać na ten pas ruchu i mamy ich po prawej stronie.

Co w sytuacji opisanej wyżej, czyli takiej, gdy zjeżdżający ze ślimaka pojazd wjeżdża pasem rozbiegowym, który za chwilę przechodzi w pas do skrętu w prawo? Dodatkowo obok, na pasie do jazdy na wprost, porusza się auto, którego kierowca chce zjechać na pas do jazdy w prawo. Często myśli, że skoro on jechał "główną" drogą, ma pierwszeństwo, bo kierowca znajdujący się po prawej jeszcze przed chwilą zjeżdżał ze ślimaka. Sęk w tym, że ten drugi nie znajduje się już na drodze podporządkowanej, tylko zwyczajnie porusza się swoim pasem. Aby przeprowadzić bezpieczny manewr, kierowca chcący zmienić pas, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który już się na nim znajduje, zgodnie z tym, co opisane jest w przepisach.

Nawet jeśli przed wjazdem na drogę postawiono znak "ustąp pierwszeństwa" oraz znak  A-6d (ostrzegający o wlocie drogi podporządkowanej po wskazanej na znaku stronie), to oba dotyczą tylko "części wlotowej". Kiedy pas rozbiegowy się kończy i przechodzi np. w pas do skrętu w prawo, kierowca, który się na nim znajduje traktowany jest jako ten, który już wjechał na drogę główną i każdy, kto chce wjechać na jego pas, musi mu ustąpić pierwszeństwa.

Kto jest winnym kolizji przy zmianie pasa?

W takiej sytuacji winnym kolizji będzie samochód wjeżdżający na pas ruchu z lewej strony, nie ustąpił bowiem pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na pasie ruchu, na który chciał wjechać. W przepisach istnieje też wyjątek dotyczący zmiany pasa ruchu, a konkretnie tzw. jazdy na suwak. W sytuacji, gdy jeden z pasów zanika i dochodzi do spowolnienia ruchu (to istotny zapis!), kierowca znajdujący się na pasie ruchu, który jest kontynuowany, powinien wpuścić jeden samochód przed siebie. Kierowca znajdujący się na zanikającym pasie ruchu nie może jednak wymuszać pierwszeństwa, musi zachować ostrożność, dojechać do końca pasa i odpowiednio wcześniej zasygnalizować chęć zmiany pasa.

Ryzykował życiem, bo przegapił zjazd. Kamery widziały wszystkomateriały prasowePolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas