Kierowcy widzą znak B-32c i nie wiedzą - można jechać czy trzeba zawrócić
Prawidłowa interpretacja znaków na polskich drogach to często karkołomne zadanie. Często zarządcy drogi stawiają znak ostrzegawczy zamiast przebudować niebezpieczną infrastrukturę. Doskonałym przykładem jest znak B-32c znajdujący się przed przejazdem kolejowym. Sprawdzamy, o co chodzi.
Spis treści:
Polskie prawo o ruchu drogowym jest często mało precyzyjne, a sprawy nie ułatwiają znaki, które można interpretować na różne sposoby. Taki stan rzeczy może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Znak B-32c - co oznacza dla kierowcy?
Jedną z takich sytuacji jest obecność znaku B-32c "sygnalizacja uszkodzona" lub alternatywnie B-32b "rogatka uszkodzona". Takie oznaczenie stosuje się w przypadku uszkodzenia sygnalizacji świetlnej na przejeździe, rogatek lub półrogatek. Dlatego kierowca może spotkać takie znaki przed przejazdem kolejowym.
Jednak w powyższej sytuacji pojawia się pewien problem formalny. Zwłaszcza, gdy spojrzymy w dokładną definicję obu znaków, która informuje o obowiązku zatrzymania się oraz o tym, że "dalszy ruch może nastąpić za zgodą uprawnionej osoby lub po nadaniu sygnału zezwalającego na ruch".
Sygnalizacja uszkodzona - czy można jechać dalej?
W praktyce nie zdarza się, żeby w takim miejscu znajdował się dróżnik lub uprawniona osoba, która pozwoli na dalszy przejazd. Dlatego w takich miejscach należy zatrzymać się, a następnie zachować szczególną ostrożność zanim przejedziemy przez taki przejazd kolejowy. Po upewnieniu się, że do przejazdu kolejowego nie zbliża się pociąg, można kontynuować jazdę.
Przejazd kolejowy - jakie znaki drogowe można spotkać
Przy okazji warto przypomnieć sobie kilka znaków, które mogą się pojawić przed przejazdem kolejowym. Informują one kierowcę o tym, jakie zasady ruchu drogowego panują w takim miejscu.
Znak A-9 "Przejazd kolejowy z zaporami" oznacza, że zapory wyznaczają możliwość wjechania na przejazd. Nie muszą być w pełni zamknięte. Wystarczy, że ich opuszczanie rozpoczęło się lub nie zakończyło się w pełni. Wtedy pojazd nie może wjechać na przejazd kolejowy.
Znak A-10 "Przejazd kolejowy bez zapór" oznacza, że możliwość wjazdu na przejazd wyznacza czerwony sygnał na sygnalizatorze. Gdy czerwona lampka zaczyna mrugać, kierowca musi się zatrzymać i oczekiwać na zgaśnięcie. Nawet po zatrzymaniu i rozejrzeniu się nie można wjeżdżać na torowisko.
Znak B-20 "Stop" znajduje się na przejściach, gdzie nie ma ani zapór, ani sygnalizacji świetlnej. Zobowiązuje kierującego do bezwzględnego zatrzymania się. Dopiero po całkowitym zatrzymaniu się i upewnieniu, że nie nadjeżdża pociąg, można przejechać przez przejazd.
***