Kierowcy widzą znak B-32c i nie wiedzą - można jechać czy trzeba zawrócić
Prawidłowa interpretacja znaków na polskich drogach to często karkołomne zadanie. Często zarządcy drogi stawiają znak ostrzegawczy zamiast przebudować niebezpieczną infrastrukturę. Doskonałym przykładem jest znak B-32c znajdujący się przed przejazdem kolejowym. Sprawdzamy, o co chodzi.
Polskie prawo o ruchu drogowym jest często mało precyzyjne, a sprawy nie ułatwiają znaki, które można interpretować na różne sposoby. Taki stan rzeczy może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Jedną z takich sytuacji jest obecność znaku B-32c "sygnalizacja uszkodzona" lub alternatywnie B-32b "rogatka uszkodzona". Takie oznaczenie stosuje się w przypadku uszkodzenia sygnalizacji świetlnej na przejeździe, rogatek lub półrogatek. Dlatego kierowca może spotkać takie znaki przed przejazdem kolejowym.
Jednak w powyższej sytuacji pojawia się pewien problem formalny. Zwłaszcza, gdy spojrzymy w dokładną definicję obu znaków, która informuje o obowiązku zatrzymania się oraz o tym, że "dalszy ruch może nastąpić za zgodą uprawnionej osoby lub po nadaniu sygnału zezwalającego na ruch".
W praktyce nie zdarza się, żeby w takim miejscu znajdował się dróżnik lub uprawniona osoba, która pozwoli na dalszy przejazd. Dlatego w takich miejscach należy zatrzymać się, a następnie zachować szczególną ostrożność zanim przejedziemy przez taki przejazd kolejowy. Po upewnieniu się, że do przejazdu kolejowego nie zbliża się pociąg, można kontynuować jazdę.
Przy okazji warto przypomnieć sobie kilka znaków, które mogą się pojawić przed przejazdem kolejowym. Informują one kierowcę o tym, jakie zasady ruchu drogowego panują w takim miejscu.
Znak A-9 "Przejazd kolejowy z zaporami" oznacza, że zapory wyznaczają możliwość wjechania na przejazd. Nie muszą być w pełni zamknięte. Wystarczy, że ich opuszczanie rozpoczęło się lub nie zakończyło się w pełni. Wtedy pojazd nie może wjechać na przejazd kolejowy.
Znak A-10 "Przejazd kolejowy bez zapór" oznacza, że możliwość wjazdu na przejazd wyznacza czerwony sygnał na sygnalizatorze. Gdy czerwona lampka zaczyna mrugać, kierowca musi się zatrzymać i oczekiwać na zgaśnięcie. Nawet po zatrzymaniu i rozejrzeniu się nie można wjeżdżać na torowisko.
Znak B-20 "Stop" znajduje się na przejściach, gdzie nie ma ani zapór, ani sygnalizacji świetlnej. Zobowiązuje kierującego do bezwzględnego zatrzymania się. Dopiero po całkowitym zatrzymaniu się i upewnieniu, że nie nadjeżdża pociąg, można przejechać przez przejazd.
***