Czy można zawracać na strzałce w lewo? Sprawa jest prosta
Zawracanie na skrzyżowaniu to manewr, który może budzić niepewność u wielu kierowców. Z jednej strony kusząca jest jego prostota i szybkość, z drugiej - łatwo popełnić błędy, które mogą prowadzić do mandatu czy kolizji. Dlatego tak ważne jest, aby znać zasady i zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania tego manewru.
Złamanie zakazu zawracania to jedno z najczęściej popełnianych wykroczeń na drogach - wprowadza chaos i generuje niebezpieczne sytuacje. Przepisy dotyczące możliwości zawracania są jednak jasne, wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. W miejscach, gdzie zawracanie jest możliwe trzeba je wykonać bez utrudniania ruchu innym pojazdom i pieszym.
Najpierw przyjrzyjmy się sytuacjom, w których zawracanie jest niemożliwe. Przede wszystkim dotyczy to miejsc oznaczonych znakiem B-23, czyli "zakaz zawracania". Znak ten informuje kierowców, że zawracanie na najbliższym skrzyżowaniu jest niedozwolone. Podobną funkcję pełni też znak B-21, czyli "zakaz skrętu w lewo". On także obowiązuje tylko na najbliższym skrzyżowaniu, na którym jest umieszczony. Znak B-23 może być też odwołany znakiem "koniec zakazu zawracania".
Zawracania zabrania także strzałka kierunkowa S-3, czyli sygnalizator kierunkowy, który określa kierunek jazdy (strzałka pozioma skierowana w lewo). W takich sytuacjach najczęściej chodzi o to, by uniknąć ruchu kolizyjnego. Zawracanie w takich miejscach jest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, gdy sygnalizator ma podwójną strzałkę informującą o takiej możliwości.
Zasadniczo jeśli na skrzyżowaniu ze światłami widzimy zieloną strzałkę w lewo, to w takich miejscach zawracanie jest dozwolone - chyba, że zabrania go znak "zakaz zawracania". Trzeba jednak pamiętać o tym, że przed strzałką należy się zatrzymać (działa jak znak "STOP") i przepuścić pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka. Zawracać można tylko ze skrajnego lewego pasa, gdy do skrętu w lewo dostępne są dwa albo więcej pasów. Zawracanie jest także możliwe, gdy widzimy sygnalizator S-1 oraz znak ze strzałką do skrętu w lewo.
Zawracanie jest oczywiście niedozwolone w takich miejscach jak tunele, autostrady i drogi ekspresowe, na mostach, wiaduktach, przejściach dla pieszych i miejscach z ograniczoną widocznością. Podczas zawracania trzeba zwracać uwagę na oznakowanie poziome. Ten manewr zabroniony jest oczywiście, gdy podczas jego wykonania trzeba przekroczyć ciągłą linię.
Na skrzyżowaniach równorzędnych, pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony - manewr zawracania jest w takim przypadku możliwy. Także na skrzyżowaniach ze znakami F-10 i F-11, które wskazują kierunki na pasach ruchu - wtedy jednak trzeba do zawracania wykorzystać pas do skrętu w lewo lub lewy skrajny pas.
Podstawowy wynosi od 200 do 400 zł, do tego trzeba dopisać pięć punktów. Jednak jeśli w trakcie manewru nie ustąpimy pierwszeństwa np. pieszemu czy innemu pojazdowi, wtedy grzywna może wynieść nawet 1,5 tys. zł, a konto "wzbogacimy" o 15 punktów.