Zamiana wycieraczek na płaskie
Nie mija moda na wycieraczki płaskie, tzw. listwówki. Przed ich zakupem warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw.
Praktycznie w każdym samochodzie można wymienić klasyczne wycieraczki na płaskie, zwane też listwowymi. Z praktycznego punktu widzenia nie wykazują one większej skuteczności w oczyszczaniu niż tradycyjne. Są jednak przypadki, gdy bez wątpienia sprawdzają się lepiej. Dotyczy to silnie wypukłych szyby tylnych, do których bardzo źle przylegają tradycyjne wycieraczki. Chcąc zwiększyć pole oczyszczania, można zamontować wycieraczkę płaską. Jest ona bardziej elastyczna w kierunku poprzecznym do pracy.
Wadą płaskich wycieraczek jest wysoka cena. Trzy sztuki od renomowanego producenta kosztują ok. 100 zł lub więcej. Z kolei wybierając te najtańsze, można trafić na bubel: albo nie będą pasowały mocowania, albo wycieraczka okaże się mało skuteczna.
Dlatego, zdaniem redakcji, tzw. listwówki warto stosować tam, gdzie nie radzą sobie klasyczne wycieraczki, jak np. w przypadku tylnej szyby Skody Octavii I.
Należy też wziąć pod uwagę, że płaskie wycieraczki (zwłaszcza markowe) stosunkowo często padają łupem złodziei.
Kiedy warto założyć tzw. listwówki
Zamiana wycieraczek na płaskie
Model | Płaskie | Klasyczne |
Fiat Punto II – wycieraczki Motgum (2 szt.) | 55 zł | 42 zł |
Ford Mondeo III – wycieraczki Valeo (2 szt.) | 170 zł | 55 zł |
Opel Vectra C kombi – wycieraczki Bosch (3 szt.) | 130 zł | 80 zł |
Peugeot 206 – wycieraczki Motgum (3 szt.) | 80 zł | 60 zł |
Renault Scenic I – wycieraczki Valeo (2 szt.) | 90 zł | 60 zł |
Skoda Octavia I kombi – wycieraczki Bosch (3 szt.) | 100 zł | 70 zł |
Toyota Avensis II – wycieraczki Bosch (2 szt.) | 100 zł | 70 zł |
VW Passat B5 – wycieraczki Champion (2 szt.) | 120 zł | 55 zł |
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko