Trudne sytuacje

Nawet prosty manewr na drodze może być problematyczny dla kierowcy.

Motor

Zasady ruchu w teorii mają być proste i logiczne dla każdego kierowcy. Jednak w praktyce nawet najprostszy manewr potrafi sprawić sporo problemu. Nie zawsze musi to musi być wina kierowcy, który słabo zna przepisy. Są sytuacje, których nie reguluje kodeks drogowy (np. sposób skrętu w lewo) lub zapisy w nim są zbyt enigmatyczne. Utrudniać życie mogą także drogowcy, którzy zamiast pomagać kierowcom przestrzegać przepisy, w rzeczywistości stosują łamigłówki na ulicach, przez co łatwo wpaść w pułapkę. Przykładem może być stosowanie wykluczających się znaków czy ich brak albo nagłe zwężenie pasa ruchu tuż za ruchliwym skrzyżowaniem.

Oto przykłady sytuacji, które w praktyce sprawiają kierowcom sporo problemu na drodze - od tych związanych z używaniem kierunkowskazów aż po kwestię pierwszeństwa przejazdu. Podpowiadamy, jak prawidłowo zachować się wykonując dany manewr oraz jak unikać niebezpiecznych sytuacji:

Zawracanie na drodze z pierwszeństwem

Wśród kierowców panuje błędne przekonanie, że kierowca zawracający traci pierwszeństwo, co nie jest prawdą.Motor
W dodatku zawracając można wprowadzić w błąd innych.Motor
Kierowca czarnego auta widząc szary pojazd, może być przekonany, że...Motor
...ten skręca w drogę, z której on chce wyjechać.Motor

Zwężenie pasa ruchu

To także problematyczna sytuacja dla wielu kierowców, szczególnie w gęstym ruchu miejskim. Często przed skrzyżowaniem jest do dyspozycji szeroki pas ruchu, na którym obok siebie mieszczą się dwa samochody, a tuż za nim pas zwęża się i mieści się już tylko jeden pojazd. Jak należy się zachować? Pierwszeństwo ma samochód jadący przy prawej krawędzi jezdni.Motor

Przejazd przez rondo turbinowe

Taki rodzaj ronda ma minimalizować ryzyko zajechania drogi innemu kierowcy. Mimo tego kierowcy mają problem z pokonaniem takiego skrzyżowania. Jak sobie z tym radzić? Należy patrzeć na tablice umieszczone przed rondem, które podpowiadają, jaki pas ruchu należy zająć. A będąc już na rondzie wystarczy obserwować linie na drodze.Motor

Przejazd przez tory tramwajowe na rondzie

Rondo, na którym jeżdżą tramwaje, a kolejności przejazdu nie reguluje sygnalizacja świetlna to dla wielu kierowców prawdziwa enigma. Podczas wjeżdżania na rondo (ze znakiem ustąp pierwszeństwa) tramwaj musi czekać, natomiast kiedy zjeżdża z ronda to samochód musi przepuścić pojazd na szynach.Motor

Skręt w prawo - sygnalizator, a za nim znak

Widząc sygnalizator z zielonym światłem, a tuż za nim znak „ustąp pierwszeństwa”, kierowcy zastanawiają się czy muszą stosować się do znaku. Tymczasem jeśli znak i sygnalizator występują w ramach tego samego skrzyżowania, nadrzędna jest sygnalizacja świetlna. Z tego powodu widoczny na zdjęciu pojazd skręcający w prawo ma pierwszeństwo przejazdu i wjeżdżając na drogę poprzeczną nie ma obowiązku ustępowania pierwszeństwa przejazdu.Motor

Wyjazd z kończącego się pasa ruchu

W sytuacji pokazanej na zdjęciu skrajny prawy pas ruchu kończy się (w rzeczywistości to wyjazd z zatoki autobusowej, na którą wjeżdżają kierowcy chcący skręcić w prawo). W tym przypadku pojazd jadący prawym pasem musi przepuścić auta jadące sąsiednim pasem ruchu, ponieważ zmienia pas ruchu.Motor

Używanie kierunkowskazów na estakadzie

W sytuacji pokazanej na zdjęciu włączeniem prawego kierunkowskazu wydaje się logiczne, ponieważ kierowca żółtego auta skręca w prawo (zjeżdża z estakady). Jednak tylko lewy kierunkowskaz ma sens, ponieważ jest widoczny dla kierowców jadących drogą z pierwszeństwem.Motor

Wybór sposobu skrętu w lewo

Występują dwa sposoby skręcania w lewo. Pierwszy, zwany bezkolizyjnym, polega na wymijaniu się skręcających w lewo pojazdów (nadjeżdżających z przeciwnych kierunków) prawymi bokami. Drugi sposób, zwany kolizyjnym (widoczny na zdjęciu), polega na wymijaniu się skręcających w lewo pojazdów lewymi bokami. Który z nich wybrać? Należy obserwować innych skręcających i dostosować się do ich sposobu wykonania tego manewru.Motor

Ustalenie pierwszeństwa przejazdu

Jadąc prosto i widząc pojazd nadjeżdżający z prawej strony, wąską uliczką, powstaje problem ustalenia pierwszeństwa przejazdu. Jak prawidłowo się zachować? Jeśli nie ma znaków ustalających pierwszeństwo przejazdu oraz na drodze z prawej brak znaku „ustąp pierwszeństwa”, „droga wewnętrzna, „strefa ruchu” bądź „strefa zamieszkania”, skrzyżowanie należy uznać za równorzędne i przepuścić pojazd z prawej strony.Motor

Tekst: Sebastian Sulowski; zdjęcia: Krzysztof Paliński, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas