Tempomat zwiększa ryzyko wypadku. Nowe wyniki badań

Adam Majcherek

Adam Majcherek

Aktualizacja
Według najnowszych badań nieumiejętne korzystanie z nowych technologii zwiększa ryzyko wypadków
Według najnowszych badań nieumiejętne korzystanie z nowych technologii zwiększa ryzyko wypadkówmateriały prasowe

Jak działa (i nie działa) zwykły tempomat?

Adaptacyjny tempomat: większa wygoda, większe ryzyko

Dlaczego tempomat może być niebezpieczny?

Jak korzystać z tempomatu i ACC, żeby nie żałować?

Które systemy bezpieczeństwa działają najlepiej?

  • Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA): Ten system, który aktywnie wspomaga kierowcę w utrzymaniu pojazdu na pasie ruchu, okazał się najbardziej efektywny, przyczyniając się do redukcji liczby wypadków o 19,1 proc.
  • Systemy monitorowania kierowcy (DMS): Systemy te, monitorując poziom zmęczenia i rozproszenia uwagi kierowcy, wykazały redukcję liczby wypadków o 14 proc.
  • Automatyczne hamowanie awaryjne (AEB): System AEB, który automatycznie uruchamia hamulce w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją, zmniejszył liczbę wypadków o 10,7 proc.
  • System ostrzegania przed kolizją czołową (FCW): Systemy FCW ostrzegają kierowcę o możliwej kolizji z pojazdem jadącym z przodu, redukując liczbę wypadków w zakresie od 16 proc. do 45 proc.
  • Inteligentny asystent prędkości (ISA): Systemy ISA aktywnie ograniczają prędkość pojazdu do obowiązującego limitu, co prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków o 6,6 proc.
  • System rozpoznawania znaków drogowych (TSR): System ten, na podstawie danych z kamer, wyświetla kierowcy informacje o znakach drogowych, przyczyniając się do zmniejszenia liczby wypadków o 7 proc.
  • System monitorowania martwego pola (BSMS): System BSMS ostrzega kierowcę o obecności pojazdów w martwym polu, redukując wypadki.o 4,2 proc.
  • System wykrywania pieszych (VRU): Systemy VRU ostrzegają kierowcę i automatycznie uruchamiają hamowanie w razie wykrycia zagrożenia kolizją z pieszym lub rowerzystą. Szacuje się, że systemy te zmniejszają liczbę wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w zakresie o 14 proc.
Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?