Techniki jazdy zimą

Na śniegu znacznie łatwiej o poślizg, ale wcale nie musi on oznaczać zagrożenia bezpieczeństwa.
Na śniegu znacznie łatwiej o poślizg, ale wcale nie musi on oznaczać zagrożenia bezpieczeństwa.Motor

"Motor" radzi:

  • Próbując wyjechać z kopnego śniegu nie skręcaj kierownicy. To niepotrzebnie zwiększa opory.
  • Na śliskiej drodze nie dopuszczaj do długiego blokowania kół przy hamowaniu. Wydłuża to drogę hamowania, a samochód nie skręca.
  • Hamowanie na zakręcie jest zawsze mniej efektywne; jeżeli to możliwe hamuj jeszcze na prostej, przed wejściem w zakręt.
  • Tendencja do nadsterowności czy podsterowności samochodu nie ma związku z tym czy samochód ma przedni czy tylny napęd.
  • Jeżeli przy zarzucaniu tyłu wykonujesz tzw. kontrskręt, to ruch kierownicą powinien być zdecydowany, ale krótki. Nie czekaj aż auto zarzuci w drugą stronę.
  • Na śliskim nie przesadzaj ze skrętem kół. Jeżeli samochód nie zmienia kierunku jazdy, zmniejsz skręt kierownicą.

Zachowanie samochodu na śliskiej drodze

  • odciążanie przednich kół,
  • gorszą reakcję na skręt kierownicą,
  • tendencję samochodu do podsterowności, czyli wypadania przodem z zakrętu.
  • poprawę docisku przednich kół,
  • pogorszenie przyczepności tylnych kół,
  • tendencję do nadsterowności, czyli zarzucania tyłem.

Jak wyjechać samochodem z zaspy?

Zawsze próbujmy wyjeżdżać z zaspy na prostych kołach. To zmniejsza opory. Lekki poślizg kół jest dopuszczalny, ale już bardzo mocne buksowanie w niczym nie pomoże.
Zawsze próbujmy wyjeżdżać z zaspy na prostych kołach. To zmniejsza opory. Lekki poślizg kół jest dopuszczalny, ale już bardzo mocne buksowanie w niczym nie pomoże.Motor
Czasami koła stoją w dołkach i samochód nie ma siły podjechać. Usuńmy śnieg sprzed kół. Jeżeli samochód wisi "na brzuchu" w głębokim śniegu, trzeba będzie usunąć śnieg.
Czasami koła stoją w dołkach i samochód nie ma siły podjechać. Usuńmy śnieg sprzed kół. Jeżeli samochód wisi "na brzuchu" w głębokim śniegu, trzeba będzie usunąć śnieg.Motor
W samochodzie pod ręką zawsze mamy dywaniki, które mogą się przydać do poprawy przyczepności kół. Włóżmy je przed kołami, aby te mogły znaleźć punkt zaczepienia.
W samochodzie pod ręką zawsze mamy dywaniki, które mogą się przydać do poprawy przyczepności kół. Włóżmy je przed kołami, aby te mogły znaleźć punkt zaczepienia.Motor
Pewniejszym sposobem poprawy przyczepności jest podłożenie gałęzi. Uważajmy jednak, aby nie uszkodziły one samochodu (nie przesadzajmy z buksowaniem kół).
Pewniejszym sposobem poprawy przyczepności jest podłożenie gałęzi. Uważajmy jednak, aby nie uszkodziły one samochodu (nie przesadzajmy z buksowaniem kół).Motor
To stary sposób kierowców samochodów terenowych. Gdy koła kopią się w śniegu (lub piachu) upuszcza się ciśnienie do ok. 1,5 bara, co zwiększa tarcie opony o śnieg.
To stary sposób kierowców samochodów terenowych. Gdy koła kopią się w śniegu (lub piachu) upuszcza się ciśnienie do ok. 1,5 bara, co zwiększa tarcie opony o śnieg.Motor

Jak należy hamować zimą?

Samochód najlepiej hamuje na prostej. Warto więc wytracić prędkość przed zakrętem, nawet kosztem spóźnionego wejścia w zakręt.
Samochód najlepiej hamuje na prostej. Warto więc wytracić prędkość przed zakrętem, nawet kosztem spóźnionego wejścia w zakręt.Motor