Oszczędzaj paliwo nie tracąc prędkości

Oszczędzaj paliwo nie tracąc prędkości
Oszczędzaj paliwo nie tracąc prędkościMotor
Zastosowanie technik oszczędnej jazdy pozwala czasami nawet pobić katalogowe wyniki zużycia paliwa

Test 1: porównawcza próba drogowa

Test 1: porównawcza próba drogowa
Test 1: porównawcza próba drogowaMotor
Test 1: porównawcza próba drogowa
Test 1: porównawcza próba drogowaMotor

Samochód jadący „normalnie”

Jazda "zderzak w zderzak"
Jazda "zderzak w zderzak"Motor
4 h 22 min To wynik uzyskany przez tzw. normalnego kierowcę. Jechał takim tempem, jak to robi zwykle, nie naruszając przepisów ruchu drogowego.
4 h 22 min To wynik uzyskany przez tzw. normalnego kierowcę. Jechał takim tempem, jak to robi zwykle, nie naruszając przepisów ruchu drogowego.Motor

Samochód jadący oszczędnie

Samochód jadący oszczędnie
Samochód jadący oszczędnieMotor
4h 35 min Stosując oszczędny, nieco bardziej defensywny styl jazdy, udało się obniżyć zużycie paliwa aż o 1,4 l/100 km, przy relatywnie małym spadku prędkości.
4h 35 min Stosując oszczędny, nieco bardziej defensywny styl jazdy, udało się obniżyć zużycie paliwa aż o 1,4 l/100 km, przy relatywnie małym spadku prędkości.Motor

Test 2: pomiary na torze testowym

Test elementów techniki jazdy wykonaliśmy na naszym torze. Samochód: Skoda CitiGo 1.0 MPI
Test elementów techniki jazdy wykonaliśmy na naszym torze. Samochód: Skoda CitiGo 1.0 MPIMotor
Technika rozpędzania: korzystanie z zakresu wysokiej sprawności silnika
Technika rozpędzania: korzystanie z zakresu wysokiej sprawności silnikaMotor
Zmierzona oszczędność: 10% Przyspieszanie z wykorzystaniem pola maksymalnej sprawności silnika wydawać się może sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem, ale w praktyce jest bardziej efektywne niż powolne rozpędzanie z minimalnym wciśnięciem pedału gazu (nie dot. hybrydowych). Ponieważ przy rozpędzaniu traci się najwięcej paliwa, toteż zysk jest tu spory.
Zmierzona oszczędność: 10% Przyspieszanie z wykorzystaniem pola maksymalnej sprawności silnika wydawać się może sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem, ale w praktyce jest bardziej efektywne niż powolne rozpędzanie z minimalnym wciśnięciem pedału gazu (nie dot. hybrydowych). Ponieważ przy rozpędzaniu traci się najwięcej paliwa, toteż zysk jest tu spory.Motor
Technika utrzymywania prędkości: jazda na tzw. piłę (przyspieszanie-wytaczanie)
Technika utrzymywania prędkości: jazda na tzw. piłę (przyspieszanie-wytaczanie)Motor
Zmierzona oszczędność: 8% Tę technikę w ruchu drogowym można stosować tylko wtedy, gdy nie utrudnia to jazdy innym. Jazdę na tzw. piłę (naprzemienne przyspieszanie i wytaczanie) praktykują m.in. zawodnicy startujący w jazdach konkursowych „o kropelkę”. Pozwala ona uzyskać oszczędności tam, gdzie przeciętny kierowca nie widzi na to szans.
Zmierzona oszczędność: 8% Tę technikę w ruchu drogowym można stosować tylko wtedy, gdy nie utrudnia to jazdy innym. Jazdę na tzw. piłę (naprzemienne przyspieszanie i wytaczanie) praktykują m.in. zawodnicy startujący w jazdach konkursowych „o kropelkę”. Pozwala ona uzyskać oszczędności tam, gdzie przeciętny kierowca nie widzi na to szans.Motor
Technika zwalniania lub zatrzymywania: wykorzystywanie hamowania silnikiem
Technika zwalniania lub zatrzymywania: wykorzystywanie hamowania silnikiemMotor
Zmierzona oszczędność: 100% Ponieważ podczas hamowania silnikiem samochód w ogóle nie zużywa paliwa, toteż oszczędzamy 100% paliwa w tym manewrze. Oczywiście łączny udział hamowań w całej jeździe jest ograniczony i dlatego można przyjąć, że hamownie silnikiem zamiast na luzie daje ok. 5% oszczędności w cyklu miejskim i 1% w trasie.
Zmierzona oszczędność: 100% Ponieważ podczas hamowania silnikiem samochód w ogóle nie zużywa paliwa, toteż oszczędzamy 100% paliwa w tym manewrze. Oczywiście łączny udział hamowań w całej jeździe jest ograniczony i dlatego można przyjąć, że hamownie silnikiem zamiast na luzie daje ok. 5% oszczędności w cyklu miejskim i 1% w trasie.Motor

Podsumowanie

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?