Części regenerowane – co należy wiedzieć
Podzespoły samochodowe są drogie, stąd nie dziwi fakt, że wielu kierowców szuka sposobów na oszczędności. Jednym z nich jest regeneracja części.
Poniżej - najważniejsze informacje i porady, które pomogą zyskać ogólną orientację w kwestii regeneracji części zamiennych.
REGENERACJA
To nie to samo, co naprawa. Prawdziwa regeneracja to wymiana wszystkich zużywających się elementów na nowe, dzięki czemu ma być przywrócona pierwotna sprawność części. Natomiast naprawa to przywrócenie sprawności, ale niekoniecznie do stanu jak dla części nowej.
TO NIE JEST REGENERACJA!
Tak zwana regeneracja przekładni kierowniczych (maglownic) polegająca jedynie na ich uszczelnieniu nie jest regeneracją, lecz naprawą. Pozostawiane są bowiem zużyte elementy (listwa zębata itp.). Wszędzie tam, gdzie nie są wymieniane wszystkie zużywające się części, stosowanie określenia "regeneracja" jest wprowadzaniem klienta w błąd.
CZEGO NIE REGENEROWAĆ?
Nie polecamy regenerować dwumasowego koła zamachowego, gdyż nie ma do takiej operacji właściwych podzespołów. Nie traktujmy też uszczelnionej przekładni kierowniczej jako zregenerowanej (gdy nie jest wymieniona listwa zębata).
TE PODZESPOŁY WARTO REGENEROWAĆ
- alternator
- belka skrętna tylnej osi
- filtr cząstek stałych DPF/FAP
- gaźnik
- głowica silnika
- kompresor klimatyzacji
- reflektor
- rozrusznik
- pompa wspomagania
- pompa wysokiego ciśnienia common rail
- przekładnia kierownicza (tylko jeśli wymieniana jest też listwa zębata
- turbosprężarka
- wałek rozrządu
- wtryskiwacz diesla/pompowtryskiwacz
- wtryskiwacz LPG
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17-18/2017