Czy akumulator przetrwa zimę? Zrób prosty test w 5 minut
O akumulator samochodowy raczej nie dba się szczególnie, chyba że… zacznie szwankować. Ale można to zrobić inaczej, przeprowadzając prosty test akumulatora i zabezpieczyć się przed niechcianą awarią.
Ostatnią sytuacją, jakiej chcemy doświadczyć w zimowy poranek jest rozładowany akumulator. W jesiennych i zimowych warunkach, gdy temperatury spadają w okolice zera lub poniżej, wydajność baterii mocno spada. Dodatkowo, dłużej jeździmy z włączonymi światłami, a także w nowszych autach korzystamy z ogrzewania postojowego, co jeszcze mocniej obciąża akumulator. Z czasem także akumulator ulega naturalnemu samorozładowaniu.
Aby nieco ochronić baterię przed szybkim rozładowaniem, warto jest co jakiś czas doładować ją prostownikiem. Kluczowe jest długie ładowanie małym napięciem, co nie nadwyręży kondycji baterii. Jeśli jeździsz na krótkie dystanse, minimum raz w tygodniu przejedź się gdzieś dalej. W ten sposób pozwolisz akumulatorowi się dobrze doładować.
Warto taki test wykonać przed zimą, aby mieć czas na ewentualną wymianę. W "przydomowych" warunkach możemy zrobić test za pomocą multimetru, aby zbadać jego napięcie. Ten prosty test odpowiada na pytanie: czy akumulator jest naładowany czy rozładowany? Generalizując można przyjąć, że w pełni naładowany akumulator samochodowy powinien mieć napięcie nie mniejsze niż 12,7V. Gdy silnik pracuje, ten pomiar powinien wynosić od 14,1 do 14,7V. W takiej sytuacji możemy mieć pewność że układ ładowania działa prawidłowo.
Dodatkowo, warto dbać o czystość komory akumulatorowej oraz biegunów. Jeśli połączenie zacisków akumulatora i klem jest brudne, a zwłaszcza, gdy pojawia się na nim biały nalot, warto to miejsce dokładnie oczyścić. Można też użyć np. wazeliny technicznej albo specjalnego preparatu, aby zabezpieczyć te miejsca przed zabrudzeniami. W starszych autach warto też kontrolować stan okablowania i połączeń alternatora oraz rozrusznika. Korozja w tych miejscach powoduje wysokie straty energii, a to nadmiernie i niepotrzebnie obciąża akumulator. O taką usługę można też spytać w warsztacie.
Taki test należy przeprowadzić na naładowanym akumulatorze, w przeciwnym razie wynik nie będzie miarodajny. Podłączamy multimetr, a następnie próbujemy odpalić samochód. Jeśli napięcie nie spada poniżej 10 V, a silnik odpala z pewnym wysiłkiem to sygnał, że akumulator nadaje się już do wymiany.
Jak najbardziej, pod warunkiem, że nie jeździmy autem zimą w ogóle lub robimy to bardzo sporadycznie. Warto wiedzieć, że pozostawiając baterię w nieużytkowanym samochodzie, ona wciąż pracuje (np. zasila alarm). Pozostawiony w ten sposób akumulator przez kilka miesięcy może być bezużyteczny już po roku użytkowania. Bateria wyjęta i schowana do ciepłego pomieszczenia, będzie służyła przez wiele lat.
To zależy od pojemności akumulatora oraz tempa zużycia energii elektrycznej. Przy sprawnym systemie elektrycznym pobór energii jest zwykle o wiele niższy niż 0,1 A. Załóżmy, że zużycie prądu wyniosło równo 0,1 A, akumulator o pojemności 55 Ah rozładowałby się do zera w 550 godzin. To niecałe 23 dni. Pamiętajmy jednak, że przy niskich temperaturach żywotność baterii znacznie spada, a co za tym idzie spada również jego wydajność.
Na pytanie "co ile ładować akumulator" nie można jednoznacznie odpowiedzieć. Jeśli jeździmy na krótkich dystansach, trzeba go ładować częściej. Jeśli nasze auto posiada system start&stop oraz np. ogrzewanie postojowe, również powinniśmy częściej zaglądać na stan naszej baterii. Jeśli chcemy mieć absolutną pewność, że nasze auto nie zawiedzie nas podczas mroźnego poranka, należy kontrolować stan akumulatora i ewentualnie go naładować 2-3 razy w miesiącu. Jeśli bateria jest w miarę nowa, wówczas możemy robić to rzadziej.
Na rynku istnieje obecnie wiele rodzajów. Standardowo występują dwa typy akumulatorów - kwasowe oraz kwasowo-ołowiowe. Ich zaletą jest mocne zasilanie, ale są niestety wrażliwe na szybkie rozładowywanie w nieodpowiednich warunkach. Podobnym typem są akumulatory ECM, jednak cechuje je lepsza pojemność i większa odporność na rozładowanie. Kolejnym rodzajem są akumulatory litowo-jonowe. Można je spotkać w samochodach hybrydowych. Cechują je kompaktowe rozmiary i niska masa. Najlepszym sposobem na dobór odpowiedniego akumulatora do naszego pojazdu jest zapytanie w serwisie lub w sklepie z akumulatorami, gdzie fachowcy dobiorą odpowiedni rodzaj do naszego modelu.