Podejrzane odgłosy z bębnów hamulcowych
Hamulce bębnowe są sukcesywnie wypierane przez tarczowe, ale samochodów z nimi jeździ nadal sporo. Co może się popsuć i jakie są tego objawy?
W wielu starszych samochodach na tylnej osi stosowane są bębny hamulcowe.
Ich dużą wadą jest niska skuteczność, poza tym to przestarzałe technologicznie rozwiązanie może być źródłem wielu usterek.
Do najczęstszych przypadłości zalicza się
- blokowanie rozpieraków szczęk po zaciągnięciu hamulca awaryjnego,
- zużycie elementów mocujących,
- korozję tzw. tarcz kotwicznych, do których mocowane są szczęki.
Okazuje się, że w wielu przypadkach powodem awarii jest po prostu zaawansowany wiek mechanizmu.
Okładziny szczęk układu bębnowego ścierają się powoli i często nie zdążą się nawet zużyć, zanim ze starości zaczną się kruszyć czy pękać. Objawami takiej sytuacji są nietypowe odgłosy z tylnej osi - obcierania, mielenia czy chrobotania. Taka usterka może być zaskoczeniem np. podczas dalszej podróży, dlatego profilaktycznie powinno się raz w roku skontrolować stan szczęk.
"Motor" 4/2018