Rusza budowa nowej nitki drogi S3

GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex na budowę drugiej jezdni obwodnicy Międzyrzecza w ciągu drogi S3. Jeśli pozwoli na to pogoda, prace rozpoczną się jeszcze w tym roku, a oddanie drogi do użytku ma nastąpić najpóźniej w połowie 2017 r.

Na zdjęciu z 2011 roku budowa drogi S3 koło Międzyrzecza
Na zdjęciu z 2011 roku budowa drogi S3 koło MiędzyrzeczaTomasz GawałkiewiczReporter

Jak poinformowała rzeczniczka Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Anna Jakubowska, Budimex w woj. lubuskim był jednym z wykonawców odcinka drogi S3 od Sulechowa do Świebodzina.

Drugą nitkę obwodnicy Międzyrzecza Budimex wybuduje w ciągu 22 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) za prawie 103 mln zł. Dzięki temu trasa S3 na tym odcinku zyska pełne parametry drogi ekspresowej.

"W ramach inwestycji powstanie m.in. dodatkowy węzeł drogowy Międzyrzecz Zachód (połączenie drogi S3 z drogą wojewódzką 137), bardzo ważny dla układu komunikacyjnego w regionie i dla samego miasta Międzyrzecz" - podkreśliła Jakubowska.

Pod koniec września GDDKiA podpisała umowę dotyczącą budowy drugiej nitki obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego. Jej wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Wartość tego kontraktu to 289,1 mln zł. Zakłada on budowę drugiej jezdni zachodniej obwodnicy (trasa S3) Gorzowa. Prace powinny rozpocząć się jeszcze pod koniec tego roku, a zakończyć w połowie 2017 r.

Oddział GDDKiA w Zielonej Górze ma także pozwolenie na budowę drugiej nitki trasy ekspresowej S3 między Sulechowem a Zieloną Górą o długości 13,5 km; szacowany koszt tej inwestycji to 422 mln zł. To zadanie jest jednym z etapów rozbudowy jednojezdniowej S3 między Sulechowem a Nową Solą. Pod koniec ub. tygodnia zostały otwarte oferty na budowę tego odcinka.

"Oferty złożyło siedem firm. Najkorzystniejsza finansowa jest od firmy Strabag (prawie 299 mln zł), a najdroższa od Mota Engil (ponad 363 mln zł)" - powiedziała Jakubowska.

Zgodnie z planami, po zakończeniu wymienionych inwestycji, najpóźniej w 2018 roku na odcinku między Szczecinem a węzłem Nowa Sól z drogą wojewódzką nr 283 kierowcy powinni już korzystać z drogi ekspresowej S3 w układzie 2+2 z wyłączeniem jednego mostu na rzece Odrze w pobliżu miejscowości Cigacice.

"Dzięki tym inwestycjom uda się w końcu zlikwidować tzw. wąskie gardła, którymi są w naszym regionie jednojezdniowe fragmenty S3. Szczególnie w okresie wakacyjnym zwężenia te powodują tworzenie się długich zatorów i zmuszają kierowców do poruszania się w żółwim tempie. Takie problemy były na przykład podczas minionych wakacji" - zaznaczyła rzeczniczka.

Obecnie na terenie woj. lubuskiego trasa S3 posiada przekrój dwujezdniowy na odcinku ok. 100 km. Łącznie w tym regionie ma ona 184 km i docelowo w całości będzie dysponować dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas