Policja skrytykowana. Chodzi o pieszych i rowerzystów!

​Najwyższa Izba Kontroli uznała za niewystarczające działania policji i straży miejskich na rzecz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Autorzy raportu Izby wzywają do wprowadzenia rozwiązań systemowych.

Przejścia dla pieszych to bardzo niebezpieczne miejsca
Przejścia dla pieszych to bardzo niebezpieczne miejscaAdam BurakowskiReporter

Twórcy raportu podkreślili, że Polska należy do krajów, w których piesi i rowerzyści są narażeni na szczególne niebezpieczeństwo. W zeszłym roku stanowili oni 32 procent poszkodowanych i 42 procent zabitych w wypadkach drogowych.

Jak czytamy w raporcie, ofiarami są często dzieci i osoby starsze, ginące w ciągu dnia na nowych lub niedawno zmodernizowanych drogach. Do większości wypadków z udziałem pieszych dochodzi na przejściach przez jezdnie lub chodnikach. Ponad 40 procent śmiertelnych ofiar wypadków wśród pieszych stanowiły osoby powyżej 60 roku życia.

W raporcie stwierdzono, że rzetelność danych policyjnego Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji jest wątpliwa. Biegli NIK stwierdzili zaniżanie statystyk dotyczących ofiar wypadków. Dotyczy to 90 procent zbadanych sytuacji.

Z raportu wynika też, że typowanie przez policję miejsc szczególnie niebezpiecznych dla pieszych okazało się nieskuteczne. W stosunku do rowerzystów w ogóle nie podjęto takich działań.

Jak zauważają autorzy raportu, działania policji w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych skoncentrowały się na przestrzeganiu przez nich przepisów ruchu drogowego, nie podjęto natomiast takich działań w stosunku do kierowców, którzy są głównymi sprawcami wypadków. Autorzy raportu podkreślili natomiast, że w ostatnich trzech latach wzrosła liczba policjantów, pełniących służbę na drogach. Pozytywnie ocenili też działania profilaktyczne policji i straży miejskich.

We wnioskach z raportu NIK postuluje między innymi zwiększenie egzekwowania odpowiedzialności kierowców za naruszenie przepisów o bezpieczeństwie pieszych, określenie przez policję metodyki typowania szczególnie niebezpiecznych miejsc i intensyfikację działań profilaktycznych, szczególnie adresowanych do kierowców, dzieci, młodzieży i osób starszych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas