Od 1 października płatny będzie odcinek A4 Rzeszów-Jarosław

​Od 1 października kierowcy samochodów o masie powyżej 3,5 tony będą musieli płacić za przejechanie podkarpackiego odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław. To ostatni, ponad 41-kilometrowy fragment tej trasy, który został oddany w lipcu br.

​Od 1 października kierowcy samochodów o masie powyżej 3,5 tony będą musieli płacić za przejechanie podkarpackiego odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław. To ostatni, ponad 41-kilometrowy fragment tej trasy, który został oddany w lipcu br.

Jak poinformowała  Magda Sobota z biura prasowego systemu viaToll, wysokość opłat nakładanych na kierowców korzystających z tego odcinka uzależniona będzie od masy danego pojazdu oraz klasy emisji spalin. Wynosić będzie od 20 do 53 groszy za przejazd 1 kilometra.

Sobota podkreśliła, że płacić będą wyłącznie kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy. "Opłaty nie będą dotyczyć samochodów osobowych, o ile nie jest do nich dołączona przyczepa, a dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 tony" - zaznaczyła.

Reklama

Akcja informacyjna dotycząca najbliższego rozszerzenia sieci dróg płatnych w ramach systemu viaToll, w tym wprowadzenia opłaty elektronicznej na odcinku A4 Rzeszów-Jarosław, rozpocznie się 1 września.

Na razie nie wiadomo, kiedy wprowadzone zostaną opłaty dla kierowców samochodów osobowych. Obecnie autostrada A4 jest bezpłatna dla tych kierowców m.in. na odcinku od Korczowej (granica państwa) do Krakowa. Opłaty mają zostać wprowadzone dopiero po wdrożeniu nowego, elektronicznego systemu poboru opłat.

W lipcu br. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że koncepcja elektronicznego systemu poboru opłat powinna być gotowa na jesieni br. "Musimy przygotować specyfikację istotnych warunków zamówienia. Trzeba także bardzo precyzyjnie opisać wymagania, jakie system powinien spełniać. Chcemy wybrać taką technologię, która przede wszystkim będzie spełniać oczekiwania użytkowników" - dodał Szmit.

Zgodnie z obowiązującym kontraktem z firmą Kapsch na obsługę elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (system viaToll), umowa ta kończy się w listopadzie 2018 r. Rok wcześniej firma ma przekazać całą dokumentację dotyczącą systemu wybranej w przetargu firmie, tak, aby po zawarciu nowej umowy możliwa była płynna kontynuacja poboru opłat.

Autostrada A4 jest częścią trasy biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wynosi ponad 670 km.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy