Obwodnica Radomia będzie później
Budowa południowej obwodnicy Radomia ma trwać o trzy miesiące dłużej niż pierwotnie planowano i powinna zakończyć się do końca listopada - zapowiadają drogowcy. Opóźnienia tłumaczą złą pogodą i problemami technicznymi.
Budowa południowej obwodnicy Radomia to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w tym mieście w ciągu ostatnich lat. Jej koszt przekroczy 200 mln zł. Nowa trasa ma skierować na obwodnicę samochody ciężarowe z drogi krajowej nr 7 Kraków - Radom - Warszawa oraz z trasy Dorohusk - Lublin - Radom - Piotrków Trybunalski.
Prace rozpoczęły się wiosną 2012 r. i miały potrwać do końca sierpnia 2014 r. Jednak rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji (MZDiK) w Radomiu Dariusz Dębski poinformował, że ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne cześć prac uległa opóźnieniu, np. budowa przepustu pod linią kolejową numer 8. "Ulewne deszcze spowodowały zalanie konstrukcji. Dokończenie budowy potrwa teraz co najmniej dwa miesiące" - wyjaśnił.
Opóźnienia związane są również z niezinwentaryzowaniem sieci podziemnych, na które robotnicy natrafiali już w trakcie prac. Natknęli się oni m.in. na nieoznakowane sieci światłowodowe, prawdopodobnie należące do jednego z operatorów telekomunikacyjnych, które kolidują z przebiegiem trasy i wymagają przełożenia.
W trakcie budowy wyszedł także na jaw błąd projektanta przebiegającej nad obwodnicą kładki dla pieszych. Przy wznoszeniu pochylni dla osób niepełnosprawnych okazało się, że nie jest ona wystarczająco stabilna. Konstrukcja wymagała rozebrania i jest budowana nowa.
Trasę buduje konsorcjum, którego liderem jest kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart.
Dębski podkreślił, że w związku z niezawinionymi przez wykonawcę powodami opóźnień w budowie, MZDiK podpisał aneks do umowy o przedłużeniu terminu realizacji inwestycji do końca listopada.
Rzecznik zastrzegł, że nowa trasa będzie oddawana do użytku etapami, w miarę postępu robót.
Łączna długość projektowanej trasy wynosi 13,5 km. Ma powstać 10 km dwujezdniowej drogi - w obrębie Radomia - oraz 3,5 km jednojezdniowej trasy na terenie sąsiedniej gminy Kowala. Inwestycja obejmuje także budowę kładki dla pieszych, przejść dla zwierząt, a także przejazdów gospodarczych, przepustów, zbiornika wodno-retencyjnego oraz wodno-odparowującego. Wzdłuż obwodnicy powstaną chodniki, ścieżki rowerowe oraz ekrany akustyczne.
Sama budowa obwodnicy ma kosztować 154 mln zł. Łączny koszt inwestycji, wraz z poprzedzającymi ją wykupami gruntów, ma przekroczyć natomiast 200 mln zł.