Na nowym odcinku drogi S19 powstanie jeden z najwyższych wiaduktów w Polsce

​Podpisano umowę na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19. Trasa ma 18 kilometrów i pobiegnie z Dukli do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku, stanowiąc element drogi Via Carpatia.

18-kilometrowa trasa doprowadzi drogę S19 Via Carpatia do granicy ze Słowacją
18-kilometrowa trasa doprowadzi drogę S19 Via Carpatia do granicy ze SłowacjąGDDKiA

Drogę wybuduje firma Polaqua. Koszt budowy, ze względu na bardzo skomplikowany teren, przez który pobiegnie droga, przekroczy 1,5 mld zł (umowa opiewa na 1 541 121 487,77 zł).

18 km drogi S19 za 1,5 mld zł

Inwestycja będzie prowadzona w systemie Projektuj i Buduj. To znaczy, ze wykonawca najpierw będzie musiał przygotować projekt wykonawczy, a następnie przystąpi do budowy. Na koniec będzie musiał uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Zgodnie z umową, ma to nastąpić nie później niż po 42 miesiącach od podpisania umowy, przy czym z czasu tego wyłącza się okres zimowy (od 1 grudnia do 31 marca), ale wyłącznie w okresie robót budowlanych, a nie projektowych.

Piętnaście estakad, dziesięć mostów. To nie będzie łatwa budowa

Inwestycja obejmie wybudowanie ponad 18 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu. Na trasie powstanie aż piętnaście estakad (najdłuższa będzie miała 1,1 km długości i aż 35 metrów wysokości), dziesięć mostów, sześć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, cztery miejsca do kontroli i ważenia samochodów oraz węzeł drogowy Barwinek.

Osuwiska, góry i doliny

Teren, przez który pobiegnie nowa droga charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącymi po ich dnie rzeczkami i strumykami.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk. W ramach przygotowań do ogłoszenia przetargu GDDKiA w sumie wykonała około 1640 otworów badawczych o łącznym metrażu 23 400 mb i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500 mb i głębokości od 1 do 22 m.   

***

"Wydarzenia": Ogromne skoki cen na stacjach paliwPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas