Na nowym odcinku drogi S19 powstanie jeden z najwyższych wiaduktów w Polsce
Podpisano umowę na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19. Trasa ma 18 kilometrów i pobiegnie z Dukli do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku, stanowiąc element drogi Via Carpatia.
Spis treści:
Drogę wybuduje firma Polaqua. Koszt budowy, ze względu na bardzo skomplikowany teren, przez który pobiegnie droga, przekroczy 1,5 mld zł (umowa opiewa na 1 541 121 487,77 zł).
18 km drogi S19 za 1,5 mld zł
Inwestycja będzie prowadzona w systemie Projektuj i Buduj. To znaczy, ze wykonawca najpierw będzie musiał przygotować projekt wykonawczy, a następnie przystąpi do budowy. Na koniec będzie musiał uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Zgodnie z umową, ma to nastąpić nie później niż po 42 miesiącach od podpisania umowy, przy czym z czasu tego wyłącza się okres zimowy (od 1 grudnia do 31 marca), ale wyłącznie w okresie robót budowlanych, a nie projektowych.
Piętnaście estakad, dziesięć mostów. To nie będzie łatwa budowa
Inwestycja obejmie wybudowanie ponad 18 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu. Na trasie powstanie aż piętnaście estakad (najdłuższa będzie miała 1,1 km długości i aż 35 metrów wysokości), dziesięć mostów, sześć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, cztery miejsca do kontroli i ważenia samochodów oraz węzeł drogowy Barwinek.
Osuwiska, góry i doliny
Teren, przez który pobiegnie nowa droga charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącymi po ich dnie rzeczkami i strumykami.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk. W ramach przygotowań do ogłoszenia przetargu GDDKiA w sumie wykonała około 1640 otworów badawczych o łącznym metrażu 23 400 mb i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500 mb i głębokości od 1 do 22 m.
***