Koniec wakacji - początek remontów dróg. U ciebie też będą utrudnienia!

Mieszkańcy wielu polskich miast muszą przygotować się na znaczące utrudnienia w ruchu. Powodem są ruszające po wakacjach remonty dróg, torów czy wiaduktów. W niektórych przypadkach rozpoczętych wcześniej prac nie udało się zakończyć w okresie wakacyjnym.

.
.Fot. Lech GawudźReporter

W ścisłym centrum Krakowa do końca października zamknięte dla ruchu będą ul. Basztowa i Dunajewskiego, gdzie trwa przebudowa torowiska tramwajowego i jezdni. Kierowców nadal czekają utrudnienia na trasie wylotowej z Krakowa do Sandomierza w rejonie przebudowywanego skrzyżowania ul. Igołomskiej i Brzeskiej.

Od 31 sierpnia w stolicy Małopolski tramwaje będą jeździły po 680-metrowej estakadzie łączącej ul. Lipską i Wielicką. To kolejny etap rozbudowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - powstało niemal 2,2 km nowego torowiska.

W Rzeszowie pod koniec września lub na początku października oddana ma być most drogowy, który połączy ul. Rzecha i Lubelską. Dzięki temu kierowcy, którzy będą wjeżdżać do Rzeszowa ze wschodu i jechać na północ i zachód (kierunki Warszawa, Lublin i Kraków), ominą centrum miasta.

28 sierpnia w stolicy Podkarpacia otwarty został 700-metrowy odcinek Wisłokostrady, prowadzący od skrzyżowania al. Rejtana z ul. Lwowską do działek, na których w ciągu 2-3 lat powstanie najnowocześniejsze targowisko w regionie. Na razie droga jest ślepa. To pierwszy etap Wisłokostrady; pozostała część trasy ma powstać w ciągu 5 lat. Całe połączenie al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą ma kosztować ponad 116 mln zł.

W Lublinie od ostatnich dni sierpnia stopniowo udostępniany jest dla ruchu nowy, ponad półkilometrowy fragment ul. Lubelskiego Lipca '80 - na odcinku od al. Piłsudskiego do ul. Stadionowej. Powstała tam dwujezdniowa droga z 60-metrowym wiaduktem nad ul. Dworcową, chodnikami i ścieżką rowerową. Będzie ona elementem szybkiej Trasy Zielonej, łączącej południowe dzielnice miasta.

Przez najbliższe dwa miesiące z wieloma utrudnieniami będą musieli się liczyć kierowcy w Kielcach. Jak powiedział PAP rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg Jarosław Skrzydło, w październiku powinna skończyć się budowa buspasów w ciągu ul. Grunwaldzkiej i al. Szajnowicza-Iwanowa.

W Kielcach trwa też prowadzona od wiosny przebudowa 81 przystanków komunikacji miejskiej. W związku z remontem zawężono pasy ruchu na wielu jezdniach - największe utrudnienia są na ulicach: Tarnowskiej, Wrzosowej, Żytniej. Przez mniej więcej trzy miesiące zmieniona będzie organizacja ruchu w centrum miasta, przy al. IX Wieków Kielc - k. kościoła pw. św. Wojciecha.

W woj. śląskim największą trwającą inwestycją drogową jest budowa gliwickiego odcinka łączącej śląskie miasta Drogowej Trasy Średnicowej, który ma być ukończony w grudniu br., a oddany do użytku wiosną 2016 r. Trasa w kilkunastu miejscach włącza się w istniejący układ drogowy miasta, w różnych rejonach budowy powstają zatem okresowe utrudnienia. W ostatnich dniach wykonawca (Eurovia Polska) informował m.in. o planowanym ruchu wahadłowym na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Utrudnienia w komunikacji katowickiej powodują też remonty infrastruktury tramwajowej - największe trwają w Zabrzu. Jedna część robót obejmuje tam ul. Lutra, Brysza i część Wolności w centrum miasta, druga - odcinek ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice. W obu miejscach są objazdy. Prace przy modernizacji torowisk tramwajowych w Zabrzu mają potrwać do końca września.

We Wrocławiu od początku września na dawne trasy powrócą tramwaje, kursujące dwoma głównymi arteriami: ul. Grabiszyńską i ul. Kosmonautów. Będzie to miało duże znaczenie dla odblokowania ruchu kołowego w kierunku zachodnim. Nadal będzie trwał jednak remont wiaduktu w ciągu ul. Kosmonautów nad potokiem Ługowina.

W Poznaniu większość utrudnień związana jest z długoterminowymi inwestycjami. Od 2011 r. trwa przebudowa najważniejszego węzła komunikacyjnego - ronda Kaponiera. Termin zakończenia inwestycji był wielokrotnie przesuwany. Obecnie mówi się o terminach między latem a końcem 2016 r. Trwa też budowa północnej nitki estakady katowickiej w ciągu drogi krajowej nr 11, wyprowadzającej ruch z Poznania w stronę węzła autostrady A2, a także w stronę Środy Wielkopolskiej i Kalisza. Termin zakończenia budowy tej nitki to koniec sierpnia 2016 r. Cała estakada ma zostać oddana do użytku w 2018 r.

W Łodzi od dwóch lat trwa przebudowa trasy W-Z, łączącej dwa największe osiedla: Retkinię i Widzew Wschód. W związku z remontem co kilka-kilkanaście tygodni zmieniana jest organizacja ruchu na trasie i ulicach do niej dochodzących. To jedna z największych inwestycji drogowych w mieście. Ma kosztować kilkaset mln zł.

W Olsztynie kończy się budowa linii tramwajowych, przez którą od ponad roku poruszanie się po mieście jest znacznie utrudnione. Ten środek transportu zostaje przywrócony po 50 latach. Tramwaj połączy południowe dzielnice mieszkalne: Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym i kampusem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Kortowie.

Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że 30 sierpnia rozpocznie się remont torów tramwajowych na Bródnie i Pradze Północ. Pasażerów przewiozą zastępcze linie autobusowe i dwukierunkowe tramwaje. Ruszą też dwie uzupełniające linie tramwajowe. Rejon prac ominą dzienne i nocne linie autobusowe. Podczas I etapu remontu torowiska zamknięty zostanie odcinek między przystankiem Budowlana a pętlą Żerań Wschodni. Prace będą też prowadzone na ul. 11 Listopada i Czynszowej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas