GDDKiA zapowiada budowę dróg w nowej technologii. Są pierwsze lokalizacje

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
125
Udostępnij

Urząd Mazowiecki wydał zgodę na budowę dróg przy wykorzystanie materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Uwzględnienie tzw. destruktu asfaltowego może przynieść bardzo duże oszczędności podczas budowy nowych dróg i pozytywnie wpłynąć na środowisko.

GDDKiA zapowiada budowę dróg z odpadów. Są pierwsze lokalizacje
GDDKiA zapowiada budowę dróg z odpadów. Są pierwsze lokalizacjeGDDKiA

Budowa dróg z odpadów? Jak to możliwe?

Przy remontach dróg krajowych, lub w trakcie budowy nowych dróg szybkiego ruchu, biegnących w śladzie dotychczasowych tras, pozyskiwany jest tzw. destrukt asfaltowy, czyli materiał powstający w wyniku frezowania warstw nawierzchni dróg. Z reguły można go wykorzystać w nowo układanych mieszankach mineralno-asfaltowych jako częściowy substytut kruszywa. Jego zastosowanie sprawdza się m.in. w utwardzaniu poboczy, budowy dróg serwisowych i dojazdowych, a także np. zjazdów.

Pomimo, że uwzględnienie tego produktu przy budowie nowych dróg z reguły oznacza bardzo duże oszczędności, powtórne wykorzystanie destruktu było dotychczas mocno ograniczone ze względu na obowiązujące przepisy. Teraz jednak ma się to zmienić.

Destrukt asfaltowy zostanie wykorzystany w 15 inwestycjach GDDKiA

Destrukt asfaltowy zostanie wykorzystany w 15 inwestycjach

GDDKiA od 2019 roku podejmuje działania mające umożliwić pełne wykorzystanie destruktu asfaltowego przy budowie dróg. Do sprawy włączył się także Minister Klimatu i Środowiska, który podpisał rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Teraz oficjalne zezwolenie na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, powstających podczas prac budowlanych na nowych inwestycjach, wydał Marszałek Województwa Mazowieckiego.

Na obecną chwile powyższa decyzja dotyczy wyłącznie 15 inwestycji realizowanych lub planowanych w województwie mazowieckim. Ponowne wykorzystanie destruktu asfaltowego będzie możliwe w trakcie prac na:

  • A2 od w. Kałuszyn do w. Łukowisko;
  • S7 od Płońska do Kiełpina i pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem;
  • S17 w. Drewnica - w. Warszawa Wschód; 
  • DK79 pomiędzy Piasecznem a Mniszewem; 
  • na dwóch obwodnicach: Pułtuska oraz Kołbieli
Nowe przepisy ułatwią budowanie dróg GDDKiA

Oszczędności i ekologia w jednym

Wykorzystanie destruktu oznacza korzyści ekonomiczne i środowiskowe. Nowe przepisy, współgrają z założeniami założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności i ograniczy szkodliwą do środowiska obróbkę kruszywa. Jak podkreśla GDDKiA - to także niższe koszty transportu materiału na plac budowy.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Rowerzystka wjechała na przejściu pod trolejbus
      Rowerzystka wjechała na przejściu pod trolejbusPolicja
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      65
      Super
      relevant
      33
      Hahaha
      haha
      19
      Szok
      shock
      3
      Smutny
      sad
      2
      Zły
      angry
      3
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      125
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na