DOL na Mazurach. F-16 będą lądowały na drodze wojewódzkiej

Już w marcu tego roku odbędą się kolejne ćwiczenia wojskowe z wykorzystaniem Drogowego Odcinka Lotniskowego. Trening będzie miał na celu przećwiczenie procedur lądowania i startu samolotów wojskowych na drodze publicznej. Dla kierowców oznacza to m.in. zamknięcie jednego z fragmentów trasy wojewódzkiej nr 604.

Wojsko przejmuje drogę na kilka dni. Na Mazurach wylądują samoloty
Wojsko przejmuje drogę na kilka dni. Na Mazurach wylądują samolotyŁukasz JóźwiakEast News

Wojsko Polskie poinformowało o kolejnych ćwiczeniach lotniczych, które odbędą się na Drogowym Odcinku Lotniskowym nieopodal Olsztyna. Zgodnie z opublikowanym komunikatem - od 10 do 14 marca 2024 roku, na fragmencie drogi krajowej nr 604 zostanie wytyczone tymczasowe lotnisko dla samolotów bojowych. Wszystko w ramach szeroko zakrojonych manewrów taktycznych Dragon-24, organizowanych przez NATO.

Wojskowe samoloty na drodze publicznej

Podczas kilkudniowych ćwiczeń, piloci będą mieli okazję przetrenować procedury lądowania i startu na drodze publicznej. To jednocześnie drugie takie manewry, które odbywają się w Polsce w przeciągu kilku miesięcy. Poprzednie miały miejsce we wrześniu 2023 roku.

W treningu wezmą udział piloci wojskowi z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Nie zabraknie także służb inżynieryjno-lotniczych oraz specjalnie wykwalifikowanych żołnierzy, których zadaniem będzie koordynacja działań lotnictwa wspierającego wojska lądowe. Jak można wyczytać z komunikatu - podczas treningu będzie można zobaczyć samoloty MiG-29, Su-22, F-16 oraz samoloty Eurofighter Typhoon Włoskich Sił Powietrznych. Prawdopodobnie nie zabraknie także maszyn transportowych.

Co to jest DOL i do czego służy?

DOL to Drogowy Odcinek Lotniskowy, czyli krótki fragment drogi, który może być wykorzystywany jako pas do lądowania samolotów wojskowych. Kilka dekad temu rozwiązanie to było dość często stosowane i miało pełnić rolę awaryjnych pasów startowych. W szczytowym okresie w Polsce istniało ok. dwudziestu odcinków drogowych przystosowanych do pełnienia takiej funkcji.

Wyznaczano je na prostych, często wielopasmowych fragmentach dróg, w okolicy terenów leśnych. Ich projekt zakładał możliwie szybkie przeorganizowanie drogi i zamianę w lotnisko. Jednocześnie infrastruktura drogowa na danym odcinku miała być łatwa do usunięcia.

Z biegiem lat Drogowe Odcinki Lotniskowe straciły na znaczeniu. Jeden z ostatnich głośnych startów samolotu z wykorzystaniem drogi publicznej miał miejsce w 2003 roku, a więc 20 lat temu. Teraz jednak polska armia zdecydowała się na nowo przywrócić nietypowe szkolenia, ze względu na sytuację za naszą wschodnią granicą.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas