DOL na Mazurach. F-16 będą lądowały na drodze wojewódzkiej
Już w marcu tego roku odbędą się kolejne ćwiczenia wojskowe z wykorzystaniem Drogowego Odcinka Lotniskowego. Trening będzie miał na celu przećwiczenie procedur lądowania i startu samolotów wojskowych na drodze publicznej. Dla kierowców oznacza to m.in. zamknięcie jednego z fragmentów trasy wojewódzkiej nr 604.
Wojsko Polskie poinformowało o kolejnych ćwiczeniach lotniczych, które odbędą się na Drogowym Odcinku Lotniskowym nieopodal Olsztyna. Zgodnie z opublikowanym komunikatem - od 10 do 14 marca 2024 roku, na fragmencie drogi krajowej nr 604 zostanie wytyczone tymczasowe lotnisko dla samolotów bojowych. Wszystko w ramach szeroko zakrojonych manewrów taktycznych Dragon-24, organizowanych przez NATO.
Wojskowe samoloty na drodze publicznej
Podczas kilkudniowych ćwiczeń, piloci będą mieli okazję przetrenować procedury lądowania i startu na drodze publicznej. To jednocześnie drugie takie manewry, które odbywają się w Polsce w przeciągu kilku miesięcy. Poprzednie miały miejsce we wrześniu 2023 roku.
W treningu wezmą udział piloci wojskowi z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Nie zabraknie także służb inżynieryjno-lotniczych oraz specjalnie wykwalifikowanych żołnierzy, których zadaniem będzie koordynacja działań lotnictwa wspierającego wojska lądowe. Jak można wyczytać z komunikatu - podczas treningu będzie można zobaczyć samoloty MiG-29, Su-22, F-16 oraz samoloty Eurofighter Typhoon Włoskich Sił Powietrznych. Prawdopodobnie nie zabraknie także maszyn transportowych.
Co to jest DOL i do czego służy?
DOL to Drogowy Odcinek Lotniskowy, czyli krótki fragment drogi, który może być wykorzystywany jako pas do lądowania samolotów wojskowych. Kilka dekad temu rozwiązanie to było dość często stosowane i miało pełnić rolę awaryjnych pasów startowych. W szczytowym okresie w Polsce istniało ok. dwudziestu odcinków drogowych przystosowanych do pełnienia takiej funkcji.
Wyznaczano je na prostych, często wielopasmowych fragmentach dróg, w okolicy terenów leśnych. Ich projekt zakładał możliwie szybkie przeorganizowanie drogi i zamianę w lotnisko. Jednocześnie infrastruktura drogowa na danym odcinku miała być łatwa do usunięcia.
Z biegiem lat Drogowe Odcinki Lotniskowe straciły na znaczeniu. Jeden z ostatnich głośnych startów samolotu z wykorzystaniem drogi publicznej miał miejsce w 2003 roku, a więc 20 lat temu. Teraz jednak polska armia zdecydowała się na nowo przywrócić nietypowe szkolenia, ze względu na sytuację za naszą wschodnią granicą.