Jeep - przełomowe modele marki

​Historię marki Jeep można śledzić poprzez losy 9 podstawowych pojazdów, które nie tylko wyznaczają kroki milowe na kartach legendy Jeepa, ale także pozwalają jej na odgrywanie pionierskiej roli, jeśli chodzi o wprowadzanie na rynek nowych modeli i tworzenie nowych segmentów przemysłu motoryzacyjnego.

Owe 9 rewolucyjnych modeli pokazuje, w jaki sposób marka Jeep pełniła rolę kluczowego gracza w ewolucji segmentu pojazdów typu SUV i jego podsegmentów. Począwszy od roku 1941, kiedy to pierwszy Willys-Overland zjechał z linii produkcyjnej po dzień dzisiejszy, pojazdy Jeep były modyfikowane stając się oddanym towarzyszem prac w gospodarstwach rolniczych, rodzinnym pojazdem rekreacyjnym oraz samochodem klasy premium do jazdy po mieście, wyprzedzając oczekiwania swych klientów poprzez wprowadzanie na rynek istotnych innowacyjnych elementów.

Reklama

Legenda Jeepa rozpoczyna się wraz z pojawieniem się modelu Willys-Overland MA/MB (1941-1945). W roku 1940, gdy Europa była pogrążona w wojnie, rząd Stanów Zjednoczonych ogłasza przetarg na "lekki samochód rozpoznawczy" dla Armii. Do przetargu na jego produkcję zaproszono 135 producentów. Kontrakt wygrywa firma Willys-Overland dzięki ulepszonemu modelowi Willys MA z roku 1941 ("M" to skrót od "military", czyli militarny, zaś "A" stanowi oznaczenie numeru serii). Ten początkowy prototyp doprowadził do seryjnej produkcji modelu Overland MB, który stał się prawdziwym prekursorem legendy Jeepa. Po zakończeniu wojny w 1950 roku Willys zastrzegł znak towarowy "Jeep" i przekształcił Jeepa w cywilny pojazd terenowy wykorzystywany do celów rolniczych.

W latach 1945-1949 wraz z pojawieniem się Jeepa CJ-2A, marka Jeep, jako pierwsza wdrożyła do produkcji na masową skalę pojazd terenowy, ("CJ" to skrót od Civilian Jeep, czyli Cywilny Jeep). W tym samym okresie Jeep stworzył również pierwszy pojazd typu SUV (Sportowy Samochód Użytkowy), którym był (Jeep) Willys Wagon produkowany w latach 1946-1965.

Willys Wagon, wprowadzony po raz pierwszy na rynek w roku 1946, wniósł znaczący wkład w ewolucję SUV-ów albowiem był to pierwszy w branży pojazd kombi z zamkniętym nadwoziem w całości wykonanym ze stali, sprzedawany do celów niekomercyjnych. Posiadając przestrzeń mieszczącą 7 pasażerów, Wagon wprowadził koncepcję wielofunkcyjnego pojazdu oferującego funkcjonalność, wszechstronność oraz napęd 4x4, wszystkie te funkcje w jednym pakiecie. W roku 1949 w modelu tym po raz pierwszy zastosowano napęd na cztery koła, co stanowiło pionierskie, jak na ówczesne czasy, połączenie z nadwoziem typu kombi, a tym samym zapoczątkowało segment SUV.

W roku 1955, po raz pierwszy z taśm produkcyjnych zjeżdża CJ-5, który był produkowany aż do roku 1983. Wprowadzane do niego ulepszenia w zakresie silników, napędów osi, skrzyni biegów oraz komfortu jazdy sprawiły, iż stał się idealnym pojazdem zaspakajającym powszechne, rosnące zainteresowanie w zakresie wykorzystania pojazdów terenowych do celów rekreacyjnych, co pozwoliło marce na zyskanie statusu pioniera także i w tej kategorii pojazdów. Jednakże kolejny krok milowy na drodze innowacji miał być dopiero poczyniony.

Gdy w roku 1963 na rynek wprowadzono model Jeep Wagoneer (1963-1983), marka mogła z dumą poszczycić się stworzeniem segmentu dużych SUV-ów klasy premium. Ten stworzony od podstaw, całkiem nowy pojazd był pierwszym, w którym producent zestawił automatyczną skrzynię biegów z układem napędu na cztery koła. A nie była to jedyna rewolucja. Jeep Wagoneer był również pierwszym pojazdem z napędem na cztery koła wyposażonym w niezależne przednie zawieszenie. Nowością był także, wdrożony w roku 1973, automatyczny system stałego napędu na cztery koła (Quadra-Trac). W późniejszym okresie, a dokładnie w roku 1984, na rynku pojawił się Jeep Grand Wagoneer (1984-1991), który zastąpił Wagoneer. Model ten stał się lifestylowym pojazdem z segmentu premium, popularnym wśród celebrytów i w szerokich kręgach społecznych aż do zakończenia jego produkcji.

W roku 1974, z taśm produkcyjnych zjeżdża pierwszy model Cherokee (SJ  - 1974-1983). Konstrukcja tego dwudrzwiowego pojazdu terenowego oparta była na modelu Wagoneer, lecz nie oferował on wszystkich najwyższej klasy cech swego poprzednika. W rzeczywistości Cherokee miał przyciągnąć młodsze rzesze klientów niż Wagoneer i został skonstruowany w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy rekreacyjne. Kolejny ogromny krok milowy na drodze ewolucji SUV-ów marki Jeep nadszedł wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji Cherokee, co miało miejsce w roku 1984 (XJ - 1984-2001). Model ten, będący pierwszym SUV-em zbudowanym na platformie samonośnej, stał się przyczynkiem do dalszego zrewolucjonizowania rynku przez markę Jeep oraz stworzenia nowej kategorii kompaktowych SUV-ów.

Ostatnim krokiem marki Jeep było ponowne odkrycie SUV-a, który stworzono niemalże 45 lat temu. Stało się to za sprawą całkiem nowego modelu Jeep Grand Cherokee, który zadebiutował w roku 1992, ustanawiając nowe standardy, jeśli chodzi o wykonanie i udoskonalenia obecne na rynku dużych SUV-ów klasy premium. Pojazd ten, stworzony z myślą, aby stać się flagowym modelem marki, był pierwszym SUV-em wyposażonym w wersji standardowej w poduszkę powietrzną kierowcy, a także, jako pierwszy miał w swej ofercie trzy różne systemy napędu na cztery koła.

Kolejną ważną cechą był system napędu na cztery koła Quadra-Trac, który automatycznie reagował na warunki drogowe bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy. W trakcie kolejnych lat Grand Cherokee zdefiniował nowy standard w odniesieniu do stylu, wykonania i osiągów w segmencie dużych SUV-ów klasy premium. Poprzez kolejne trzy generacje Grand Cherokee (1999, 2005 oraz 2010), marka Jeep udoskonaliła tego flagowca o nowe funkcje technologiczne i ulepszyła jego osiągi podczas jazdy szosowej oraz terenowej.

Innowacje technologiczne stanowią również cechy charakterystyczne modeli Jeepa wypuszczanych na rynek po Grand Cherokee. W rzeczywistości, wraz z pojawieniem się na rynku nowej generacji modelu Jeep Cherokee w roku 2013, marka Jeep, jako pierwsza zastosowała w segmencie średnich SUV-ów system odłączania tylnej osi. Redukuje on straty energii, gdy nie jest konieczne wykorzystanie trybu 4x4, co ma wpływ na zwiększenie oszczędności zużycia paliwa. Nowy Cherokee jest także pierwszym średniej wielkości SUV-em z 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Rok później te same innowacje technologiczne - system odłączania tylnej osi oraz 9-stopniowa skrzynia biegów - zostały wprowadzone w segmencie małych SUV-ów za sprawą wykorzystania tych rozwiązań w całkiem nowym modelu Jeep Renegade.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy