Pierwszy autonomiczny motocykl świata

W zeszłym tygodniu na wystawie BMW Motorrad Techday 2018 został zaprezentowany pierwszy autonomiczny motocykl BMW.

Sterowane niewidzialną ręką BMW R 1200 GS wykonało pierwsze okrążenia przed dziennikarzami zgromadzonymi na torze testowym BMW Group w Miramas w południowej Francji. Skonstruowany przez Stefana Hansa i jego zespół motocykl samodzielnie rusza, przyspiesza, pokonuje kręty odcinek testowy i samodzielnie zwalnia aż do zatrzymania.

Jednak BMW w żadnym wypadku nie zmierza do całkowicie automatycznego motocykla. Technologia, która leży u jego podstaw, ma służyć jako platforma rozwoju przyszłych systemów i funkcji, które uczynią jazdę motocyklem jeszcze bezpieczniejszą i wygodniejszą. Prototyp ten pozwoli zdobyć dodatkową wiedzę na temat dynamiki jazdy, aby móc wcześnie wykrywać niebezpieczne sytuacje i wspierać kierowcę odpowiednimi systemami bezpieczeństwa, na przykład podczas skręcania na skrzyżowaniach lub nagłego hamowania.

Reklama

BMW zaprezentowało również inne ciekawe projekty technologiczne, np. jasno świecące reflektory (od świateł zakrętowych po reflektory laserowe), jak również ramę motocykla wyprodukowaną w całości w procesie druku 3D, w tym również wahacz tylny. Podobnie jak w przypadku rozwoju motocykli autonomicznych również tutaj BMW Motorrad wykorzystuje synergię z BMW - ten proces wytwarzania addytywnego stosowany jest już w produkcji seryjnej różnych modeli BMW. Zaletą druku 3D jest całkowita swoboda projektowania elementów, których nie można wyprodukować w inny sposób.

Kluczowe komponenty układu jezdnego, takie jak rama, wahacz i koła, wykonane są z lekkiego, a jednocześnie wysokowytrzymałego karbonu - produkowanego już przemysłowo w BMW HP4 RACE. Również w tym zakresie BMW Motorrad ściśle współpracuje z BMW, gdzie materiał ten jest od dawna stosowany w produkcji seryjnej.

BMW stoi przed wyzwaniem, jakim jest uwzględnienie potrzeb pojazdów dwukołowych w przyszłym świecie transportu. Na pierwszym planie znajduje się komunikacja między pojazdami, która jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo i komfort motocyklistów poprzez cyfrową łączność sieciową. Również tutaj BMW Motorrad odnosi korzyści z bliskiej współpracy z BMW.

 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy