Fiat Uno
Czwartek, 9 lutego 2023 (09:51)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (14:50)
Fiat Uno to niezwykle popularny model segmentu B. Stał się wielkim sukcesem Fiata, a jego produkcji osiągnęła niemal 10 mln egzemplarzy. W 1993 został zastąpiony przez Fiata Punto. Pomimo to dalej był wytwarzany poza Włochami. Co ciekawe, wciąż można go kupić w Brazylii i w krajach afrykańskich. Jest tam dostępny pod nazwą Fiat Mille.
Fiat Uno - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1983
-
Zakończenie produkcji:
2021
Fiat Uno – historia modelu
Uno było pierwszym modelem Fiata z napędem na przednią oś. Był to przełomowy krok dla tego koncernu, który dotychczas produkował samochody wyłącznie z napędem na tylne koła.
Fiat Uno zdobył ogromną popularność na całym świecie – stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w latach 80. Był sprzedawany w wielu różnych wersjach w ponad 70 krajach, stając się prawdziwą ikoną motoryzacji.
Fiat Uno zdobył popularność na rynkach europejskich i brazylijskich przede wszystkim dzięki swojej prostocie, bezawaryjności i niskim kosztom utrzymania. Był autem popularnym wśród młodych kierowców, rodzin i osób poszukujących taniego i niezawodnego środka transportu miejskiego.
Fiat Uno – generacje
Fiat Uno był produkowany w trzech generacjach.
Pierwsza generacja (1983-1989) była wyjątkowo udanym modelem. Została zaprojektowana przez włoskie studio projektowe ItalDesign. Uno było kompaktowym samochodem z pięciodrzwiowym nadwoziem. Wyróżniało się atrakcyjnym wyglądem, nowoczesnym wnętrzem i ekonomicznymi silnikami. Było dostępne w różnych wersjach napędu, w tym benzynowych i wysokoprężnych.
Pierwszy lifting (1989-1995) wprowadził zmiany wizualne i techniczne. Przeprojektowano m.in. przednią i tylną część nadwozia, a także wnętrze. Wprowadzono nowe wersje silnikowe, w tym jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wersja 1.1 została zastąpiona nowym silnikiem FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), a wersję 1.3 zastąpił model 1.4.
W tej generacji Uno utrzymało swoją popularność jako tani i praktyczny samochód miejski. Po poważnym liftingu było produkowane także Polsce przez Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej (1994–2000) i Tychach (2000–2002).
Drugi lifting (1995-2013) dotyczył głównie Brazylii. Ta wersja modelu nie jest znana w Europie. Od 2001 roku występuje tam jako Fiat Mille. Ten model różnił się znacznie od poprzednich generacji, zarówno pod względem wyglądu, jak i konstrukcji. Był większy i bardziej przestronny i oferował większy komfort podróżowania. Trzecia generacja Uno była produkowana aż do 2013 roku.
Druga generacja została zaprezentowana w 2010 roku. Pojazd był produkowany przez fabrykę Betim w Brazylii i został przeznaczony wyłącznie na rynek Ameryki Południowej. Model powstał na skróconej platformie Fiata Punto.
Charakterystyczne pionowe otwory na ścianie przedniej między logo marki a lewym reflektorem nawiązują stylistycznie do modelu Fiat Panda pierwszej generacji.
We wrześniu 2016 roku przedstawiono model po liftingu, w ramach którego odświeżono wygląd pasa przedniego. Produkcja w Brazylii zakończyła się w 2021 roku.
Fiat Uno – dane techniczne
Zobacz dane techniczne pierwszej generacji Fiata Uno, czyli tej, która jest znana w Europie.
Silniki benzynowe:
- 0.9 45 KM (1983–1989),
- 1.0 i 45 KM (1985–1989),
- 1.1 55 KM (1983–1989),
- 1.3 65 KM (1985–1989),
- 1.3 Turbo i.e. 100 KM (1987–1987),
- 1.5 i 75 KM (1985–1989),
- 1.0 44 KM (1986–1989),
- 1.1 50 KM (1986–1989),
- 1.1 58 KM (1985–1989),
- 1.3 68 KM (1983–1985),
- 1.3 Turbo i.e. 105 KM (1985–1989).
Silniki Diesla:
- 1.3 Super Diesel 45 KM (1983–1989),
- 1.7 D 60 KM (1986–1989),
- 1.4 TD 70 KM (1986–1989).
Wymiary Fiata Uno pierwszej generacji:
- długość: około 3,70 m,
- szerokość: około 1,55 m,
- wysokość: około 1,43 m,
- rozstaw osi: około 2,36 m.
Wymiary mogą się nieznacznie różnić się w zależności od wersji, nadwozia i rocznika pojazdu.
Fiat Uno – ciekawostki
Fiat Uno Turbo był sportową wersją tego modelu. Została ona wyposażona w turbodoładowany silnik o pojemności 1.3, który generował moc około 105 KM. To sprawiało, że Uno Turbo było jednym z najszybszych samochodów kompaktowych w swojej erze.
Ten model odniósł znaczące sukcesy w świecie motorsportu. Brał udział w różnych rajdach i wyścigach, a wersja Uno Turbo zdobyła wiele zwycięstw i tytułów mistrzowskich, w tym w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Fiat Uno był jednym z pierwszych samochodów kompaktowych, który został poddany testom zderzeniowym i spełniał normy bezpieczeństwa. Model wprowadzał nowe standardy w swojej klasie, zapewniając skuteczną ochronę pasażerów.
Fiat Uno - Wiadomości
-
Fiat Uno - to już jest koniec
Piątek, 20 grudnia 2013 (18:00)W Brazylii dobiega końca produkcja pierwszej generacji Fiata Uno. W niewiele zmienionej formie model przetrwał na rynku ponad 30 lat. -
Używany Fiat Uno II (1989-2002)
Piątek, 8 marca 2013 (15:00)10 lat temu Fiat Uno imponował relacją ceny do oferowanej wartości. Czy w dzisiejszych czasach warto się jeszcze interesować tym autem? -
Oto nowy fiat uno!
Czwartek, 22 kwietnia 2010 (23:55)Urodził się we Włoszech w 1983 roku i od samego początku niemal wszyscy go polubili. -
Nowy fiat uno z Serbii!
Poniedziałek, 28 grudnia 2009 (11:09)W zeszłym roku Fiat stał się właścicielem marki Zastava. Włoski koncern odkupił 67% udziałów firmy, pozostałe 33 % jest obecnie własnością serbskiego rządu. -
Testujemy używane: Fiat uno
Sobota, 24 czerwca 2006 (00:22)Samochód, o którym mowa to jeden z rekordzistów motoryzacyjnego świata. Pierwszy pojazd o tej nazwie zjechał z taśmy montażowej równe 22 lata temu - w 1984 roku.