Fiat Croma

Czwartek, 9 lutego 2023 (09:42) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (14:31)
W katalogu włoskiego koncernu Fiat model Croma stanowi propozycję z popularnego segmentu D. Auto klasy średniej, pokazane w 2005 roku i produkowane w latach 2005-2011, zastępuje Fiata Cromę z 1985 roku. Samochód mierzy ponad 475 cm długości i stanowi mocną konkurencję dla utytułowanego Forda Mondeo czy Volkswagena Passata. Szczególnie że występował w jedynej akceptowalnej dla rodzin formie – dużego kombi.
Fiat Croma - najważniejsze informacje
Fiat Croma. /materiały prasowe

Fiat Croma - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2005

  • Zakończenie produkcji:

    2011

Fiat Croma – historia

Marka Fiat ma w swojej ofercie dziesiątki samochodów. W segmencie aut klasy średniej D – Fiata Cromę. Pojazd jest przeznaczony dla 5-osobowej rodziny, duży i komfortowy. Przy tym wyróżnia się pojemnym bagażnikiem i wieloma dostępnymi jednostkami napędowymi.

Fiat Croma został pokazany w 2005 roku w Genewie na tamtejszej wystawie samochodowej, a za jego powstanie odpowiada nie tylko włoski koncern Fiat, lecz także GM – General Motors. Amerykański producent ściśle współpracował z holdingiem Fiat, zapewniając włoskiej marce płytę podłogową GM Epsilon. 

To właśnie na jej podstawie powstał Fiat Croma, lecz nie tylko. Równie popularnymi samochodami opartymi na GM Epsilon były niemiecki Opel Signum, jak i szwedzki Saab 9-3 generacji drugiej. Fiat Croma ma z tymi autami także więcej innych wspólnych cech, w tym także kilka podzespołów w układzie zawieszenia oraz jednostki silnikowe. Te jednak różnią się w zależności od rynku zbytu.

Karoseria auta została zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro – znanego włoskiego projektanta, który odpowiadał za projekty wielu różnych karoserii. Jego biuro nakreśliło kształty takich samochodów jak DeLorean DM-12, Maseratti Ghibli oraz Quattroporte, jak i wielu innych popularnych i tych nieco mniej rozpoznawalnych. 

Auto miało w zamierzeniu sprostać oczekiwaniom dużych rodzin. Czy tak jest w rzeczywistości? Zdecydowanie tak – odpowiadała za to większa niż u konkurencji płyta podłogowa. Dzięki niej kierowca oraz pasażer z przodu mieli dużo miejsca na nogi, a pasażerowie z tyłu – pełen komfort jazdy niezależnie od wzrostu. Z tyłu z kolei znalazło się mnóstwo miejsca na walizki i inne ładunki – bagażnik miał imponującą pojemność wynoszącą aż 500 litrów. Wartość tę można było podnieść do nieco ponad 1600 litrów – wystarczyło złożyć tylny rząd siedzeń.

Fiat Croma – generacje

Pierwsza generacja Fiat Croma (2005-2011) – Fiat Croma powstał jako następca samochodu o tej samej nazwie, produkowanego na przestrzeni lat 1985-1996. Nie ma z nim jednak zbyt wiele wspólnego. Konstrukcja jest zupełnie nowa i, poza nazwą, zdaje się stanowić całkowicie osobny model, zastąpiony później przez Freemonta – crossovera klasy wyższej E (2011-2015). 

Samochód miał obłe, dynamiczne kształty i dość masywną sylwetkę, w efekcie czego stanowił ciekawą alternatywę dla wielu znanych pojazdów innych producentów. Konkurował z Fordem Mondeo, Volkswagenem Passatem, Renault Laguną i Toyotą Avensis. W 2007 roku, czyli dwa lata po wprowadzeniu auta na rynek, doszło do modernizacji, która weszła życie w roku modelowym 2008. 

W ramach liftingu koncern Fiat nieco unowocześnił Cromę, zupełnie zmieniając cały pas przedni – w tym reflektory, atrapę chłodnicy i cały zderzak. Nie obyło się bez zmian także we wnętrzu. Klienci mogli wreszcie uzupełnić swoje auto o system multimedialny czy nowe alufelgi oraz system składania pierwszego fotela w podręczny stolik. 

Fiat Croma – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Fiat Croma (2005-2011) – pojemność silników: 1,8-2,2 l; moc silników: 120-200 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 6b.

Fiat Croma – ciekawostki

Fiat Croma jest autem dedykowanym wielbicielom dużej ilości miejsca wewnątrz, dlatego całe zostało dostosowane do ich komfortu i wygody. Widać to doskonale między innymi po szufladzie w podłodze bagażnika – idealnej na płaskie rzeczy, kieszeniami w przestrzeni bagażowej oraz specjalne zaczepy do montażu reklamówek. O wygodę dba także bogate wyposażenie. W standardzie można było liczyć na podstawy, lecz w ramach kolejnych wersji wyposażeniowych na opcje, których nie mogą powstydzić się producenci klas premium. 

Za bezpieczeństwo odpowiadają systemy ABS, ESP oraz EBD, minimum 4 poduszki powietrzne oraz wiele innych dodatków opcjonalnych. Za komfort z kolei – zamek centralny, zestaw głośnomówiący, Bluetooth, odtwarzacz DVD, a nawet tempomat i reflektory ksenonowe.
Auto mimo dużej masy, wynoszącej od 1430 do 1650 kg, cechuje się dużą dynamiką. Najsłabszy silnik o mocy 120 KM rozpędzał ciężkie nadwozie do „setki” w 11,3 s, podczas gdy najmocniejszy 200 KM – w jedyne 8,5 s. To dobry wynik w tej klasie. Samochód świetnie się prowadzi. Jest stabilny, nie przechyla się nadmiernie, a także nie spala zbyt wiele paliwa.

Fiat Croma – opinie kierowców

Fiat Croma to jeden z niewielu samochodów, które dobrze przetrwały próbę czasu. Pierwotni klienci doceniali między innymi duży wybór jednostek napędowych oraz podobnie obszerny wybór opcji dodatkowych. Natomiast klienci wtórni – trwałość i wysoką jakość wykonania wnętrza. Nie bez powodu wiele osób uznaje Fiata Cromę za samochód z zewnątrz włoski – interesujący i ciekawy, a wewnątrz niemiecki – solidny i trwały.

Fiat Croma - Wiadomości

  • 5 lat gwarancji na fiata!

    5 lat gwarancji na fiata!

    Środa, 27 lutego 2008 (12:48)
    Z końcem lutego (dokładnie 29 bm.) do Polski trafi nowy fiat croma.
  • Bardziej chromowana croma

    Bardziej chromowana croma

    Poniedziałek, 18 września 2006 (09:14)
    Fiat croma, który wszedł na rynek niewiele ponad rok temu, doczekał się pierwszego delikatnego liftingu.
  • Bezpieczna Croma

    Bezpieczna Croma

    Środa, 26 października 2005 (15:19)
    Bardzo dobry wynik w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację EuroNCAP uzyskał nowy Fiat Croma.
  • Reklama