Fiat Brava

Czwartek, 9 lutego 2023 (09:40) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (14:28)
Fiat Brava, produkowany nieprzerwanie w latach 1995-2001, był odpowiedzią na coraz większe oczekiwania nabywców samochodów stricte rodzinnych. Duże wnętrze oraz wiele nadwozi do wyboru sprawiły, że pojazd był wysoce popularny, lecz nie doczekał się kontynuacji bezpośredniej, a pośredniej. Następcą był Fiat Stilo, lecz model ten z uwagi na wysoką cenę nie osiągnął rynkowego sukcesu.
Fiat Brava - najważniejsze informacje
Fiat Brava /materiały prasowe

Fiat Brava - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1995

  • Zakończenie produkcji:

    2001

Fiat Brava – historia

Karoseria Fiata Brava to kolejny projekt Chrisa Bangle’a – projektanta słynącego przede wszystkim ze współpracy z marką BMW, dla której stworzył wiele niezwykle interesujących nadwozi. 

Zaprojektował między innymi BMW Z1, serię 1, 3, 5 oraz 6 i 7, a także największe SUVy tej niemieckiej marki, w tym X3, X5 i X6. W koncernie Fiat pracował od 1985 roku i wtedy też stworzył Fiata Bravę – auto, którego główną klientelę stanowiły całe rodziny.

Samochód występował w wersjach: 
  • 5-drzwiowego i 3-drzwiowego hatchbacka (jako Fiat Bravo), 
  • 4-drzwiowego sedana (jako Fiat Marea), 
  • 5-drzwiowego kombi (Fiat Marea Weekend). 
Na klientów czekało wiele zupełnie różnych jednostek napędowych, które zapewniał przy nadwoziu o masie 1015-1175 kg optymalne parametry jezdne.

Sam samochód nie należał niestety do zbyt bezpiecznych – otrzymał jedynie 2 na 5 możliwych gwiazdek w teście Euro NCAP, w którym to wiele konkurencyjnych produkcji osiągnęło znacznie lepszą notę. Dla przykładu po 4 gwiazdki otrzymały modele: Renault Mégane I (1995-2002), Opel Astra II (1998-2009), Ford Focus I (1999-2007).

Duży wpływ na popularność tego auta miał szeroki wybór wersji wyposażeniowych – SX, HSX oraz ELX. Każda z nich cechowała się czymś innym. W standardzie można było liczyć na wycieraczkę tylnej szyby i spryskiwacz, regulowanie wysokości kierownicy, jak i pełne wspomaganie. W wersjach opcjonalnych auto klienci mogli uzupełnić 6-głośnikowym systemem audio, światła przeciwmgłowe oraz podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka.

Fiat Brava – generacje

Fiat Brava to model oferowany wyłącznie w latach 1995–2001 i nie doczekał się bezpośredniego, lecz pośredniego następcy – był nim Fiat Stilo. Ten niestety nie kontynuował popularności Fiata Brava. 

Cechował się zbyt wysoką ceną jak na ówczesne standardy, przez co nie był w stanie konkurować z niemieckimi brandami motoryzacyjnymi. 

Poprzednikiem z kolei był wysłużony już Fiat Tipo (1988-1995). Z początku produkcji samochód był oferowany wyłącznie w nadwoziu 5-drzwiowego hatchbacka (oraz bliźniaczego 3-drzwiowego hatchbacka Fiat Bravo). Wraz z kolejnymi latami wybór jednak znacznie urósł – już w 1996 roku można było sięgnąć po sedana i kombi (kolejno Fiat Marea oraz Fiat Marea Weekend). Auto zostało poddane modernizacji w 1999 roku. Niewielki lifting nie zmienił zbyt wiele – zmodernizowano linię jednostek napędowych, nieco poszerzono wybór opcji dodatkowych i opcjonalnego wyposażenia. Zmieniono również nieco wnętrze, znacznej poprawie uległa jakość zastosowanych tworzyw.

Fiat Brava – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Fiat Brava (1995–2001) – pojemność silników: 1,2-1,9 l; moc silników: 75-113 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b.

Fiat Brava – ciekawostki

Fiat Brava był pojazdem dobrze ocenianym wśród nabywców, na skutek czego już w kolejnym roku po jego premierze uzyskał tytuł samochodu roku 1996. To nobilitujący wyróżnik, szczególnie że w konkursie włoski model pokonał niemiecką, wielką trójcę, w tym Audi A4, jak i francuską konkurencję, w tym Peugeota 406. Sytuacja ta wpłynęła na dość dużą popularność.
Samochód nie miał prostego życia – segment C aut kompaktowych był wówczas mocno spopularyzowany, przez co w zasadzie każdy producent miał w swojej ofercie minimum jednego jego przedstawiciela. Auto z tego względu musiało nawiązać konkurencję z pojazdami doskonale rozpoznawalnymi na rynku. Volkswagen Golf, Toyota Corolla czy Opel Astra i Honda Civic – wszystkie te samochody miały już ugruntowaną rynkową pozycję ze względu na wiele lat ich aktywnej produkcji.
Fiata Brava nie można także uznać za auto stricte sportowe – nawet w najmocniejszej wersji pierwszą setkę osiąga dopiero po upływie 10,6 s od momentu startu. Zresztą nie w tym celu powstał. Jego głównym przeznaczeniem było zapewnienie komfortowych i wygodnych podróży w mieście i poza nim.
Auto miało standardowe wymiary jak na swoją klasę – długość, zależnie od wersji, wynosiła około 4190 mm, szerokość 1750 mm, a wysokość – 1420 mm. To wszystkie przy stosunkowo niedużej masie samochodu równej około 1015-1175 kg, dzięki której auto dość dobrze się prowadziło i zachowywało podczas jazdy po nierównościach.

Fiat Brava – opinie kierowców

Fiata Bravę trudno nie uznać za samochód będący dość dobrym wyborem w swojej klasie cenowej. Wynika to przede wszystkim z niskiej ceny na tle całej konkurencji, wystarczającego wyposażenia w większości aut używanych, jak i w zasadzie całkowitej odporności na zjawisko korozji. W rezultacie samochód dobrze sobie radzi na rynku wtórnym i może stanowić atrakcyjną cenowo alternatywę dla znanych, niemieckich konkurentów.

Fiat Brava - Wiadomości

  • Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001)

    Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001)

    Czwartek, 27 listopada 2014 (15:00)
    Przy odrobinie szczęścia za 7-8 tys. zł możemy kupić używanego Fiata Brava w dobrym stanie, od pierwszego właściciela. Pomimo wieku to dobra oferta.
  • Tanie i lepsze niż się uważa

    Tanie i lepsze niż się uważa

    Wtorek, 18 lutego 2014 (17:00)
    Przedstawiamy modele, które łączy to, że są łatwo dostępne, a zarazem niedrogie w zakupie i w eksploatacji. Ich użyteczność jest wyższa niż ceny.