Alfa Romeo 4C

Wtorek, 5 września 2023 (10:35) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (15:15)
Nowoczesna, szybka, zwinna i zgrabna – tak można pokrótce opisać Alfę Romeo 4C. To niewielkie dwumiejscowe auto sportowe segmentu C, którego długość wynosi jedynie 399 cm. Model był produkowany od 2013 do 2020 roku w dwóch wariantach nadwozia – jako dwudrzwiowe coupé oraz cabrio. Tym, co jednak warto podkreślić, jest jego waga –wynosiła jedynie 895 kg!
Alfa Romeo 4C - najważniejsze informacje
Alfa Romeo 4C charakteryzowała się bardzo niską masą. /materiały prasowe

Alfa Romeo 4C - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2013

  • Zakończenie produkcji:

    2020

Alfa Romeo 4C – historia

Alfa Romeo 4C została zaprezentowana w 2013 roku, standardowo jak na europejskich producentów, na corocznej genewskiej wystawie samochodowej. Wywołała spore poruszenie nie tylko wśród zagorzałych fanów włoskiej marki, lecz także w gronie osób zainteresowanych sportowymi doznaniami płynącymi z prowadzenia dwumiejscowego auta. Podstawową zaletą wyróżniającą model 4C względem konkurencji była waga. Wynosiła znacznie mniej niż 1 tys. kg. To spowodowało, że auto prowadziło się „jak po szynach” – i to mimo mocy przenoszonej wyłącznie na tylne koła.

Duży udział w materiałach wykorzystywanych w produkcji modelu 4C miały aluminium oraz włókno węglowe. Te dwa tworzywa, które pozwoliły projektantom zmniejszyć wagę wersji produkcyjnej, były także znacznym wyróżnikiem na tle innych aut. Bardzo niską masą cechowała się także sama jednostka napędowa o pojemności 1,75 (TBi), która ważyła znacznie mniej niż większość bliźniaczych konstrukcji. Całe podwozie miało jedynie 65 kg! Zostało w całości wykonane z drogiego, lecz lekkiego włókna węglowego.

Próba drastycznego obniżenia wagi to nie wszystko – marka chciała także sprawić, aby prowadzenie 4C było uczuciem, o którym marzyło wielu klientów oczekujących „mechanicznego połączenia z autem”. Tak też się stało. Samochód z tego względu nie został wyposażony w elektryczne czy hydrauliczne wspomaganie. Wszystko po to, aby kierowca czuł w swoich dłoniach to, co dzieje się przednimi kołami.

Alfa Romeo 4C – generacje

Pierwsza generacja Alfy Romeo 4C (2013-2020) – Alfa Romeo 4C miała premierę w Genewie. Natychmiast zerwała z wizerunkiem samochodów quasi-sportowych przeznaczonych do spokojnej jazdy w centrum miasta. Samochód, wyposażony w głośny silnik oraz minimum komfortowych dodatków, miał służyć wyłącznie do szybkiego, dynamicznego pokonywania zakrętów. Widać to po systemach, na które mógł – opcjonalnie – zdecydować się nabywca. To między innymi klimatyzacja, której nie było w standardzie, elektrycznie sterowane lusterka czy tempomat. 

Z wszystkich tych udogodnień marka Alfa Romeo zrezygnowała głównie w celu zaprezentowania klientom auta w praktyce zupełnie bezkompromisowego. 

W standardzie można było liczyć na system ABS oraz kontrolę trakcji VDC, 17-calowe felgi z przodu oraz 18-calowe z tyłu, a także na elektrycznie sterowane szyby. Tuż po zaprezentowaniu wersji Launch Edition (edycja startowa – pierwsza), Alfa Romeo zupełnie przeprojektowała światła. Jednocześnie zrezygnowała z charakterystycznych otworów na rzecz standardowych reflektorów. Model coupé był produkowany od 2013 do 2019 roku, podczas gdy Spider (kabriolet) – od 2014 do 2020 roku.

Alfa Romeo 4C – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Alfy Romeo 4C (2013-2020) – pojemność silników: 1,75 l; moc silników: 240 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: automatyczne 6b

Alfa Romeo 4C – ciekawostki

Alfa Romeo 4C z uwagi na mikroskopijne wymiary zewnętrzne oraz idący za tym niewielki rozstaw osi – jedynie 238 cm – była niezwykle żwawa i zwinna. Jednocześnie model był wymagający pod kątem umiejętności samego kierowcy. Wpływał na to charakterystyczny rozkład masy: 38% przypadało na przednią, aż 62% na tylną oś. 

Auto zostało wyposażone w dwa rozmiary felg jednocześnie – 17 cali z przodu i 18 cali z tyłu lub, opcjonalnie, 18 cali z przodu i 19 cali z tyłu. Z tego względu model miał również różne rozmiary ogumienia. Tylne, z uwagi na to, że samochód wykorzystywał je do przeniesienia napędu, były szersze o 30 mm od przednich.

Ciekawostką wynikającą bezpośrednio z niewielkiej masy auta było spalanie, szczególnie w zestawieniu z przyspieszeniem. Samochód osiągał 100 km/h w ciągu 4,5 sekundy. To dobry wynik na tle konkurentów, który zapewnia dynamiczną jazdę w praktycznie każdych warunkach. Co ciekawe jednak, w stosunku do wielu innych aut, model 4C spalał w trybie standardowej jazdy miejskiej nawet poniżej 7 l/100 km! To rewelacyjny wynik, który zbliża tę Alfę Romeo do samochodów kompaktowych, a nie do sportowych bolidów rodem z tras wyścigowych. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 258 km/h.

Auto otrzymało mnóstwo nagród, w tym takich, które doceniły trud koncernu Alfa Romeo w pojedynku nie o moc, a o obniżenie wagi auta. Wielu zmotoryzowanych zachwycało się także stylistyką karoserii, czego efektem było również kilka prestiżowych wyróżnień. Warto wśród nich wymienić między innymi tytuły Najlepszego Samochodu Sportowego 2013 i 2015, Najlepszego Auta 2015 oraz Najpiękniejszego Auta 2013. 

Alfa Romeo 4C – opinie kierowców

Alfa Romeo 4C to samochód bezkompromisowy i nienadający się do codziennej jazdy. Z uwagi na niską karoserię – ta ma jedynie 118 cm wysokości – oraz bardzo mały prześwit, samochód z trudem pokonuje progi zwalniające standardowej wysokości. We wnętrzu większość osób zauważa niewiele wolnej przestrzeni. Kierowca wraz z pasażerem stykają się ramionami, a brak schowków sprawia, że przewiezienie nawet codziennych zakupów stanowi spory kłopot. Nie pomaga w tym bagażnik, który ma jedynie 110 l.

Auto jest wprost stworzone do szybkiej, dynamicznej jazdy, i spełnia wszelkie pokładane w nim nadzieje. Jest mocne, daje pewność prowadzenia i mnóstwo frajdy podczas jazdy. Zwraca także na siebie uwagę i przyciąga wzrok – nie tylko spotterów, czyli osób robiących zdjęcia, lecz także zwykłych przechodniów.

Alfa Romeo 4C - Wiadomości