Ile naprawdę kosztuje samochód elektryczny z salonu? Jak pokryć takie koszty?
Nowy samochód elektryczny za niespełna 77 tys. zł? W przypadku auta miejskiego jest to jak najbardziej możliwe. Za mniej niż 100 tys. zł możesz wyjechać z salonu nową Dacią Spring w wersji Essential i cieszyć się gwarancją producenta. Jednak to nie wszystkie koszty, które poniesiesz z tytułu posiadania samochodu. Sprawdź, ile naprawdę zapłacisz za nowy pojazd z salonu i jak sfinansować takie koszty.

Cena samochodu z cennika to wierzchołek góry lodowej
Obrazowe porównanie nie jest tu przypadkowe, ponieważ cena widoczna w reklamach producentów samochodów jest zwykle kwotą "od", czyli najniższą możliwą, którą zapłacisz za dany model auta. Stanowi niemal zawsze punkt wyjścia do dalszej konfiguracji. Cena może się zmienić, ponieważ zależy od takich czynników jak:
- Wersja wyposażenia - najuboższa jest zarazem najtańsza, a każda kolejna zwiększa cenę o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.
- Rodzaj silnika - mocniejsza jednostka napędowa to kolejne tysiące doliczone do ceny auta.
- Kolor i rodzaj lakieru - ma on znaczenie nie tylko ze względów estetycznych. Najtańsze są auta białe lub niebieskie. Za inne kolory, lakier metalizowany, matowy czy perłowy trzeba dopłacić 3-6 tys. zł.
- Pakiety i dodatkowe opcje - aluminiowe felgi o większym rozmiarze, panoramiczny dach, system audio, podgrzewane fotele i inne opcje podnoszą cenę samochodu.
W efekcie wspomniana Kia Spring z ceną bazową 76 900 zł po wybraniu wersji extreme 65, a więc z silnikiem 65 KM i gniazdem szybkiego ładowania DC 30 kW wielu innych udogodnień, kosztować będzie już około 90 tys. zł.
Obowiązkowe opłaty dodatkowe - czego nie unikniesz?
Cena pojazdu to jedno, ale czekają Cię także opłaty administracyjne. Musisz załatwić formalności związane z rejestracją i ubezpieczeniem auta. W Polsce w 2025 roku koszt rejestracji pojazdu kupionego w polskim salonie to około 160-165 zł, z czego:
- 54 zł - opłata za dowód rejestracyjny,
- 13,50 zł - opłata za pozwolenie czasowe,
- 12,50 zł - opłaty za znaki legalizacyjne,
- 80 zł - opłaty za standardowe tablice rejestracyjne.
Koszty rejestracji jeszcze wzrosną, jeśli zechcesz mieć indywidualnie tablice rejestracyjne. To wydatek w wysokości 1000 zł.
Do tego dochodzi ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Średnia cena OC w I kwartale 2025 wynosiła 555 zł. Jednak właściciele nowych aut zwykle mają nieco droższe OC, przy czym wiele zależy od historii szkodowości danego kierowcy.
Nowy samochód warto ubezpieczyć także w ramach autocasco. Składka może być dość wysoka ze względu na konieczność ustanowienia wysokiej sumy ubezpieczenia, odpowiadającej realnej wartości pojazdu. Łączny koszt ubezpieczeń to około kilka tysięcy złotych.
Ukryte kategorie wydatków - za co jeszcze zapłacisz?
Koszt zakupu pojazdu w wybranej wersji, opłaty za rejestrację i ubezpieczenie to nadal nie wszystkie koszty, które poniesiesz. Oprócz nich są jeszcze:
- Opłata transportowa czy przygotowawcza, którą pobiera dealer od kupującego za przygotowanie auta do wydania. Wynosi ona średnio od 300 do 800 zł. Zawiera koszt za przegląd zerowy auta czy transport z magazynu centralnego do wybranego salonu.
- Opony - wielosezonowe lub dwa komplety (zimowe i letnie). Jako że samochód z fabryki najczęściej wyjeżdża na oponach letnich, przed Tobą zakup ogumienia zimowego lub wielosezonowego. W zależności od rozmiaru i producenta inna będzie cena opon.
- Dodatkowe zabezpieczenia i akcesoria, np. alarm, immobilizer, rejestrator jazdy i inne.
Jak sfinansować koszty zakupu "elektryka"?
Gotówka czy może zewnętrzne finansowanie? Jeśli nie posiadasz wystarczająco dużo środków, by kupić na własną rękę samochód elektryczny, poszukaj oferty kredytowej. W BOŚ Banku masz unikalną możliwość zaciągnięcia Pożyczki Zielonej w kwocie do 150 tys. zł na różne cele ekologiczne, w tym na eko środki transportu. Taki jeden kredyt pozwala na połączenie różnych inwestycji. Wystarczy na pokrycie kosztów zakupu wspominanej Dacii Spring, jej zarejestrowania i ubezpieczenia.
Artykuł sponsorowany







