Rośnie produkcja Fiata w Tychach. Przebojem wciąż "pięćsetka"

Tyski zakład Fiata od stycznia do końca kwietnia wyprodukował 114,2 tys. aut, podczas gdy w analogicznym okresie ub. r. - 113,6 tys. (wzrost o 0,5 proc.). Wzrosła produkcja Fiatów 500, spadła natomiast Lancii Ypsilon i wytwarzanego na zamówienie Forda modelu Ka.

Dane te przekazał Marek Kisz, dyrektor handlowy spółki FCA Poland (Fiat Chrysler Automobiles Poland, dawniej Fiat Auto Poland).

Jak wynika z jego informacji, od stycznia do kwietnia br. w Tychach powstało 73 775 egzemplarzy modelu 500 (pod markami Fiat i Abarth), 20 467 Lancii Ypsilon oraz 19 935 Fordów Ka, co łącznie daje 114 177 samochodów.

W ub. roku w polskim zakładzie FCA powstało 67 347 "pięćsetek", 24 349 małych Lancii i 21 917 Fordów Ka (łącznie 113 613 samochodów).

"Produkcja jest na poziomie roku ubiegłego; rośnie w przypadku różnych odmian fiata 500. Dwa główne rynki dla Tychów to są Włochy i widać bardzo duży udział Wielkiej Brytanii" - mówił Kisz. Przypomniał, że ponad 99 proc. produkcji z Tychów idzie na eksport, choć przedstawiciele FCA Poland deklarują starania na rzecz zwiększenia sprzedaży pięćsetek w Polsce.

Reklama

Akcentują jednak, że fiat 500 należy do tzw. segmentu A, od którego Polacy w ostatnich latach odwrócili się na rzecz znacznie większych samochodów. Obecnie ten segment to tylko ok. 5 proc. polskiego rynku. Znacznie większy udział mają małe samochody w zachodniej i południowej części kontynentu (w Niemczech to ok. 10 proc., we Włoszech i Holandii 20 proc.).

Łączny udział FCA w tym segmencie w Europie, z liderem rynku - pięćsetką oraz nową Pandą, to niemal 30 proc.

Mimo to, wynoszącą dotąd ok. 800 egzemplarzy średnią roczną wartość sprzedaży w Polsce fiatów 500, udało się zwiększyć w 2014 r. do 1113 sztuk. Wobec 811 egz. rok wcześniej daje to wzrost sprzedaży o 37 proc. i przeskok modelu z ósmego miejsca na szóste w segmencie A w Polsce.

"W kwietniu +pięćsetka+ jest już czwartym modelem najchętniej u nas wybieranym wśród małych samochodów" - zaznaczył dyrektor marek Fiat i Abarth w FCA Poland Leszek Sukiennik. "I tak jak w Europie Zachodniej, tak i w Polsce ten samochód jest najdroższym modelem w segmencie" - przypomniał.

Przedstawiciele FCA Poland zapowiadają, że w drugiej połowie roku na rynku powinna pojawić się kolejna wersja "pięćsetki". Prócz tego modelu w tyskim zakładzie w najbliższych latach na pewno będą powstawały Lancie Ypsilon, przy czym sprzedaż tego modelu ma zostać ograniczona do rynku włoskiego. Koncern rozmawia też o dalszej produkcji modelu Ka z Fordem.

W rekordowym 2009 r. tyska fabryka Fiata wyprodukowała ponad 600 tys. aut; w ubiegłym roku blisko 314 tys., wobec 295,7 tys. rok wcześniej. Mimo redukcji, na którą wpłynęło m.in. zaprzestanie produkcji w Tychach modelu Panda Classic, zakład pozostaje największym producentem samochodów osobowych w Polsce i jedną z największych fabryk koncernu.


PAP
Dowiedz się więcej na temat: Fiat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy