Porsche 911 Dakar. Sportowe auto terenowe tuż przed premierą
Porsche 911 Dakar to terenowa wersja kultowego sportowego modelu. Samochód zostanie zaprezentowany już w przyszłym tygodniu na salonie w Los Angeles.
Nazwa pojazdu to ukłon w stronę pierwszego zwycięstwa Porsche w generalnej klasyfikacji Rajdu Paryż-Dakar. W 1984 r. ten przełomowy triumf odniosło zmodyfikowane Porsche 911, po raz pierwszy wyposażone w napęd na wszystkie koła.
Obecnie terenowe 911 przechodzi ostatnią fazę testów. Oczywiście głównie z dala od utwardzonej nawierzchni.
Podczas testowania samochodu zespół inżynierów ds. rozwoju pod kierownictwem głównego menedżera projektu, Achima Lampartera, nie miał zamiaru ograniczać się do intensywnych jazd po terenowych obiektach, którymi dysponuje ośrodek w Weissach. Program był zakrojony na znacznie większą skalę - projektanci sprawdzili 911 Dakar w ekstremalnych warunkach w różnych zakątkach świata, na dystansie przekraczającym pół miliona kilometrów, z czego ponad 10 tys. km przypadało wyłącznie na jazdę w terenie.
Do testowania prowadzenia samochodu na typowo rajdowych trasach i "doszlifowania" zawieszenia wykorzystano na przykład tor Château de Lastours na południu Francji, gdzie testować przyjeżdżają wszystkie "dakarowe" zespoły.
Porsche 911 Dakar testowano także na rozległych terenach ośrodka w pobliżu miejscowości Arjeplog w Szwecji. Gruby lód skuwający tamtejsze jeziora zapewnia kierowcom testowym Porsche idealne warunki w postaci ubitego w około 90% śniegu - to bardziej realistyczny scenariusz niż czysty lód. Przy niskim współczynniku tarcia, jaki występuje na śniegu, liczą się przede wszystkim przyczepność i precyzja prowadzenia. Nawet poza asfaltem 911 musi bowiem dostarczać dokładnych informacji zwrotnych.
Nowe 911 Dakar musiało również udowodnić swój potencjał na szybkich piaszczystych torach oraz wysokich wydmach. W Dubaju i Maroku kierowcy testowi, raz za razem, atakowali strome, 50-metrowe wydmy, i to przy temperaturze dochodzącej do 45 stopni Celsjusza.
***