Hyundai Sonata ma już 30 lat
Wielu nabywców ze Starego Kontynentu wciąż traktuje koreańskie marki w kategoriach nowych graczy na motoryzacyjnej scenie.
Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z faktu, że historyczny dorobek producentów pokroju Kii czy Hyundaia jest znacznie większy, niż mogłoby się to wydawać.
Hyundai świętuje właśnie trzydziestolecie obecności na światowych rynkach modelu Sonata. Pierwsza generacja popularnego auta zadebiutowała w Korei w 1985 roku. Rysowany "od linijki" sedan miał napęd na tylne koła i w dużej mierze bazował a rozwiązaniach technicznych Forda.
Od tego czasu Koreańczycy zaprezentowali już siedem generacji Sonaty. W Polsce szczególnym powodzeniem cieszyły się zwłaszcza czwarta (debiut w 1998 roku) i piąta (debiut w 2004 roku), które dały się poznać jako ponadprzeciętnie wygodne i bezawaryjne pojazdy.
Najnowszą, siódmą, generację zaprezentowano na ubiegłorocznym salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku. Samochód projektowano z myślą głównie o amerykańskich nabywcach. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, bowiem w Stanach sprzedano jak do tej pory ponad 2,3 mln egzemplarzy tego modelu. Od początku produkcji pierwszej generacji Hyundai wyprodukował już przeszło 7,3 mln sztuk Sonaty!
Warto przypomnieć, że pierwszy samochód ze znaczkiem Hyundaia opuścił koreańską fabrykę w 1968 roku. Model o nazwie Cotina był lokalną - budowaną na licencji - wersją Forda Cortiny - poprzednika Sierry.
Pierwszy zaprojektowany samodzielnie przez Koreańczyków model - Hyundai Pony - pojawił się na rynku w 1974 roku. Pony, oczywiście jednej z późniejszych generacji, był również jednym z pierwszym modeli Hyundaia, który można było kupić w Polsce. Auto było oferowane w latach 1991-1994.