Doblo, które zapragnęło być minivanem

Minivany to najszybciej rozwijająca się w Europie klasa samochodów. Podczas gdy w roku 1999 ich sprzedaż wynosiła ok. 2,4 % rynku, to obecnie na nowego mnivana decyduje się już 7% kupujących. Eksperci zakładają, że w roku 2010 rynek minivanów (samochody klasy Scenic wspólnie z klasą reprezentowaną przez Opla Meriva) wyniesie 17% wszystkich modeli. Pamiętając, że zagospodarowanie przestrzeni pasażerskiej i rozplanowanie miejsca -będące walorami minivanów- jest istotnym wymaganiem klientów ... Fiat zaoferował "Doblo dla podróżnika".


Samochody typu Doblo, Berlingo, Kangoo czy Partner powstały jako małe wersje dostawcze, które miały być zarówno pomocnikiem w pracy, jak również samochodem rodzinnym w weekendy i na wakacje. Jak w samochodach dostawczych zagospodarowanie wnętrza podporządkowano użyteczności (duża ilość półek i schowków), a drzwi odsłaniające dostęp do tylnego rzędu foteli są przesuwne jak w dużych "dostawczakach".

Jednocześnie większą dbałość niż w klasycznej wersji użytkowej przywiązano do komfortu akustycznego (lepsze wyciszenia), komfortu zawieszenia (nie jest tak sztywne jak w modelach dostawczych, ale też nośność samochodu jest mniejsza), jakości tapicerki i komfortu siedzeń. Większość użytkowników potwierdza fakt wykorzystywania samochodu w różnych sytuacjach i wskazuje tę uniwersalność jako główny plus pojazdu. (ZOBACZ)

Koncern Fiat zaproponował jednak Doblo Family, które obala mit "uniwersalnego dostawczaka". Pojazd oferowany za 58 800 zł (wersja benzynowa 1,6) lub 65 200 zł (wersja diesel JTD) nie ma już charakteru wersji używanej zarówno w pracy jak i w czasie wolnym. Do tradycyjnych wersji upodabnia go tylko deska rozdzielcza i rozplanowanie schowków. Jak w klasycznym Doblo nad przednią szybą jest półka na którą kierowcy wkładają papiery, dokumenty i mapy, w drzwiach są specjalne uchwyty na butelki z napojami, a zabudowa konsoli środkowej i deski rozdzielczej pozbawiona jest jakichkolwiek ozdób, czy dodatków.

Zupełnie zmieniono natomiast rozplanowanie przestrzeni pasażerskiej. Podczas gdy w wersjach klasycznych tylna ławka to element zapewniający tylko siedzące miejsce w samochodzie, w Family tylny rząd siedzeń zapewnia duży komfort. Zamiast jednolitej twardej kanapy, z tyłu zamontowano trzy indywidualne fotele. Wprawdzie stykają się one bokami, ale podróż na nich jest z pewnością bardziej przyjemna niż jazda na twardej i gorzej wyprofilowanej ławce.

Dodatkowym atutem samochodu są dwa siedzenia w trzecim rzędzie. Aby zająć miejsce z tyłu trzeba opuścić oparcie zewnętrznego fotela środkowej kanapy i taką "kanapkę" unieść ku górze. Odsłonięta przestrzeń trzeciego rzędu siedzeń i szeroko uchylane drzwi, pozwalają na swobodny dostęp. Gorzej po zajęciu miejsca. Osoba mająca ponad 170 cm, po rozłożeniu siedzeń drugiego rzędu, będzie zawadzała nogami o oparcie fotela z przodu. Pełne wykorzystanie nastąpi tylko w przypadku, gdy z tyłu będą podróżować dzieci.

A jak z uniwersalnością przestrzeni ładunkowej?

Podczas gdy w klasycznym Doblo bagażnik wynosi aż 750 litrów, w przypadku trzeciej ławki z tyłu, bagażnik ograniczono do minimum. Oczywiście możemy wyjąć siedzenia i bagażnik ponownie ma dużą przestrzeń ładunkową. Jednakże podłoga jest wyłożona dywanikiem i nie można bezstresowo -jak w zwykłym Doblo, gdzie na podłodze bagażnika jest gumowa mata - przewozić przedmiotów mogących pobrudzić, czy uszkodzić dywanik..

Reklama

Tak więc samochód zyskał możliwość komfortowego podróżowania rodziny (stąd nazwa), ale utracił charakter "użytkowego kombi". Taka zabudowa wnętrza sugeruje, że nie ma on być konkurentem innych modeli ?dostawczo-osobowych", ale dla minivanów. Z tymi ostatnimi przegrywa jednak wyposażeniem i wystrojem wnętrza, gdyż powstały one jako wersje osobowe, a nie dostawcze i większą dbałość przykładano do wykończenia wnętrza. Jedynym czynnikiem przemawiającym za Doblo Family jest cena. Podczas gdy JTD kosztuje 65 200, to zakup Multipli JTD Active to wydatek 76 950 zł.

BK

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama