By palić o 1/3 mniej!
W najbliższych latach producenci samochodów staną przed bardzo poważnym wyzwaniem.
Zmiana przepisów wymusi bardzo znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń. A to można osiągnąć głównie poprzez obniżenie zużycia paliwa.
Producenci już podejmują działania w tym kierunku. Stąd np. wynika renesans małych, doładowanych silników benzynowych, które cechują się mniejszym zużyciem paliwa niż odpowiadające im większe jednostki wolnossące.
Kolejnym producentem, który poinformował o podjęciu kroków w celu obniżenia zużycia paliwa jest Mazda. Japończycy chcą, by do 2015 roku średnie spalanie w ich samochodach spadło aż do 30 procent!
Jednym z planowanych posunięć jest wprowadzenie do produkcji już w przyszłym roku inteligentnego systemu wyłączania silnika na postoju (SiSS, Smart Idle Stop System). Będzie od stosowany w silnikach benzynowych DISI (z bezpośrednim wtryskiem). SISS wtryskuje paliwo bezpośrednio do cylindrów, gdy silnik nie pracuje i zapala paliwo, tworząc siłę wypychającą tłoki w dół w celu uruchomienia silnika. System nie tylko przyczynia się do oszczędności paliwa, ale szybciej i ciszej uruchamia jednostkę napędową niż tradycyjny system wyłączania silnika podczas postoju. Szybkość ponownego uruchomienia jest niemal dwa razy większa od szybkości działania tradycyjnych systemów, które przeciętnie uruchamiają silnik w 0,35 s.
Kolejną nowością jest opracowany z myślą o mazdzie6 silnik wysokoprężny 2.2 MZR-CD. Wykonana w technologii common-rail jednostka dysponuje mocą 185 KM i momentem 400 Nm przy średnim zużyciu paliwa w mazdzie6 na poziomie 5.6 l/100 km. Silnik wyposażono w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny (VGT). Podniesiono również maksymalne ciśnienie wtrysku do 200 Mpa (w dotychczas stosowanych silniku 2.0 wynosiło ono 180 Mpa).
Ponadto do 2010 roku pojawi się nowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, który ma być o 15-20 procent mocniejszy od obecnego silnika 2.0. Co więcej, jego zużycie paliwa będzie o 20 procent niższe.
Trwają również prace nad jednostką diesla o pojemności 2.0, która ma cechować się spadkiem zużycia paliwa o 10 procent w stosunku do obecnie stosowanego silnika o tej pojemności.
Mazda nie porzuca także prac nad silnikami rotacyjnymi. Powstanie nowa jednostka tego typu o pojemności 1600 ccm (800 ccm x2) z trochoidalną obudową wirnika i bezpośrednim wtryskim paliwa. Będzie ona nie tylko mocniejsza, ale i bardziej ekonomiczna od obecnie stosowanego silnika o pojemności 654 ccm x2.
Ponadto Mazda podejmie działania zmierzające do obniżenia masy konstruowanych pojazdów. Już debiutująca w zeszłym roku mazda2 "schudła" o niemal 100 kg, z kolei nowa mazda6 jest lżejsza o 35 kg.
Japończycy będą działać w trzech kierunkach zmierzających do redukcji masy - stosowanie nowych, lżejszych materiałów, opracowanie nowych platform, ograniczających zbędną masę oraz zastosowanie nowych technik i środków tłoczenia, zastępujących obecne, cięższe technologie.