Doczekała się i Warszawa. To koniec ikarusów!
Stare autobusy: ikarusy, neoplany i jelcze powoli są wycofywane z ulic Warszawy; w tym roku będzie ich o 200 mniej.
Zastępują je nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy; do połowy stycznia ma ich jeździć 670, w tym cztery hybrydowe, ograniczające emisję spalin.
Przez cztery lata Miejskie Zakłady Autobusowe kupiły ponad 500 nowych autobusów. Do połowy stycznia przyszłego roku na ulice stolicy ma wyjechać ich jeszcze 168. Kontrakt na 112 pojazdów przegubowych firmy Solaris, 36 autobusów tej samej firmy o długości 12 metrów oraz 20 pojazdów firmy Solbus o długości 10 m. ma być zrealizowany najpóźniej do połowy stycznia 2012 r. Wartość kontraktu wynosi ponad 216 mln zł.
"Ikarusy znikną z ulic Warszawy. Niektórzy darzą je dużym sentymentem, więc nie wiem, czy dla wszystkich jest to dobra wiadomość. Na pewno pasażerowie będą podróżować nowocześniej, bardziej komfortowo" - powiedział w środę wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz na konferencji prasowej, na której zaprezentowano nowe autobusy z pierwszej dostawy.
Jako ostatnie zostaną dostarczone cztery autobusy hybrydowe. Jak wyjaśnił prezes MZA Jan Kuźmiński, wykorzystanie w tego typie autobusu silnika elektrycznego pozwala na mniejsze zużycie paliwa o ponad 20 proc., ograniczenie emisji spalin. "Pasażerowie odczują różnicę - te pojazdy są znacznie cichsze" - powiedział.
Na 2012 r. planowany jest zakup kolejnych 105 pojazdów. Stołeczny ratusz informuje, że w związku z wymianą taboru, jeszcze w tym roku ze stołecznych ulic zniknie ponad 200 autobusów najstarszej generacji - ikarusów, neoplanów i jelczy.
Nowe autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system monitoringu wewnętrznego, monitory LCD i przyciski z napisami w języku Braille'a.
Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie należą do czterech przewoźników - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu w stolicy jeździ ponad 1,4 tys. autobusów.