Porsche Cayenne GTS - test

GTS to 420-konna, najmocniejsza wersja Cayenne z wolnossącym silnikiem. Więcej koni dają tylko Turbo i Turbo S, ale to GTS aż kipi sportowym charakterem.

Pierwsza generacja Cayenne wywołała ogromne zamieszanie nie tylko wśród ortodoksyjnych fanów Porsche. Marka znana z perfekcyjnych sportowych maszyn 10 lat temu zaszokowała motoryzacyjny świat wprowadzając do swojej gamy pierwszą generację dużego SUV-a.

Cayenne okazał się wielkim przebojem. W 2011 roku jego udział w sprzedaży Porsche w Europie wynosił ponad 50 procent.

Czas na GTS

Druga generacja SUV-a pojawiła się w 2010 roku. Wygląda zdecydowanie lepiej niż poprzednik, a mnogość wersji silnikowych jest kolejnym atutem Cayenne. W ofercie jest wersja 3.6 V6 (300 KM), 380-konna hybryda, odmiana S z silnikiem 4.8 V8 (400 KM), topowe 500-konne Turbo i Turbo S (550 KM) oraz dwa diesle (240 lub 382 KM). Tę bogatą gamę uzupełnia wersja GTS.

Reklama

To najmocniejsze Cayenne z wolnossącym silnikiem. Potężne V8 generuje 420 KM i 515 Nm momentu obrotowego. To wartości godne prawdziwego samochodu sportowego. I taki jest właśnie GTS - to sportowe auto, tyle że ukryte pod nadwoziem masywnego SUV-a. Masywnego nie tylko z powodu gabarytów, ale i masy, która przekracza 2 tony. Cała sztuka polega na tym, że kierowca GTS-a wcale tego nie odczuwa.

Po pierwsze, dzieje się to za sprawą rewelacyjnych osiągów. Ten kolos przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s (to wynik minimalnie gorszy od deklaracji producenta), a z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na odcinku 36,5 metrów.

Po drugie, pod względem jazdy Cayenne GTS nie przypomina żadnego innego SUV-a. Samochód wykonuje polecenia kierowcy w fenomenalnie precyzyjny sposób, a o przechyłach nadwozia nie ma mowy. To w dużej mierze zasługa aktywnego, opcjonalnie pneumatycznego i obniżonego (o 24 mm) zawieszenia.

Po trzecie, o sportowym charakterze GTS-a decyduje fenomenalny silnik V8. Trudno powiedzieć, czy bardziej zaskakuje mocnym, wyrazistym brzmieniem, czy... zadziwiająco niskim zużyciem paliwa. Z oczywistych względów GTS nie jest mistrzem jazdy o kropelce, ale uzyskanie spalania na poziomie 16 l/100 km w ruchu miejskim nie jest większym problemem. Swój udział ma w tym system start/stop i automatyczna skrzynia, która dysponuje ośmioma przełożeniami.

Droga perfekcja

Cayenne to dopracowana do perfekcji maszyna i trudno się dziwić, że odnosi takie sukcesy. Tak samo jak trudno się dziwić temu, że Porsche planuje w tym roku wprowadzić do oferty mniejszego SUV-a (bazujący na Audi Q5 model Macan), który ma pomóc w kolejnym wzroście sprzedaży. Tym bardziej że cena Cayenne jest astronomiczna, a mniejszy SUV z pewnością będzie wyraźnie tańszy.

Dane techniczne: Porsche Cayenne GTS

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa4806 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna420 KM/6500
Maks. moment obrotowy515 Nm/3500
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przedniewielowahaczowe
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Średnica zawracania11,9 m
Masa/ładowność2085/755 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)670/1780 l
Pojemność zbiornika paliwa85 l (Pb 95)
Opony275/45 R20
Wymiar (dł./szer./wys.)485/195/167 cm
Rozstaw osi290 cm
Teoretyczny zasięg790 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna261 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)14,8/8,5/10,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,5 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)16,0/12,0
Rzeczywisty zasięg610 km
Cena*448 190 zł
*przy kursie 1 euro = 4,15 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Porsche Cayenne z potężnym dieslem - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy