Jeep Renegade - pierwsza jazda
■ Pierwszy kompaktowy crossover Jeepa ■ Terenowy charakter – dwa typy napędu 4x4 do wyboru, wysoki prześwit (do 21 cm) i rozbudowana kontrola trakcji
Segment niewielkich crossoverów rośnie w siłę - według firmy analitycznej IHS ich sprzedaż ma wzrosnąć z 700 tys. w roku ubiegłym do 2,4 mln w 2020, czyli ponadtrzykrotnie. W coraz bardziej zatłoczonej klasie nie mogło zabraknąć wyspecjalizowanego w produkcji aut terenowych Jeepa.
Nowy Renegade to nie tylko pierwszy kompaktowy crossover tego producenta, ale też pierwszy jego model produkowany poza USA, we Włoszech. Zbudowano go we współpracy z Fiatem - od niedawna właścicielem koncernu Chrysler, a więc i samego Jeepa.
W praktycznym stylu
Renegade skutecznie wyróżnia się na tle innych crossoverów - ma typowe dla amerykańskiej marki atrybuty, solidne osłony zderzaków i progów oraz pudełkowate proporcje. Jego karoseria mierzy 427 cm długości, 181 cm szerokości i od 167 do 170 cm wysokości przy rozstawie osi 257 cm - to wartości zbliżone do Opla Mokki, Dacii Duster czy Skody Yeti.
Wnętrze dość wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby, a wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że wydaje się ponadprzeciętnie przestronne. Kierowca może usiąść w "osobowej" pozycji i, co nieczęsto już zdarza się w nowych autach, widzi niemal całą maskę. Przednie słupki są szerokie, jednak z uwagi na wyprofilowanie szyby nie utrudniają widoczności.
Z zadatkami na terenówkę
Nie bez powodu nowy model Jeepa odziedziczył swoją nazwę po specjalnych odmianach Wranglera - zależnie od wersji, jego prześwit wynosi od 17,5 do 21 cm, a oferta obejmuje szereg systemów wspomagających jazdę w terenie i dwa typy napędu na obie osie - standardowy, dołączany automatycznie, oraz z funkcją ręcznej aktywacji (bazowe odmiany mają napęd na przednie koła). Do wyboru jest też bogata oferta silników, w tym benzynowa jednostka 1.4 turbo oraz turbodiesle 1.6 i 2.0, łączone ze skrzyniami manualnymi o 5 lub 6 przełożeniach, 6-biegową przekładnią zautomatyzowaną lub 9-stopniowym automatem.
Na drodze wysoko zawieszony Jeep nie zaskakuje nadmiernymi przechyłami ani przesadną podsterownością. Ma stosunkowo bezpośredni, pracujący bez sztucznego oporu układ kierowniczy i mimo 18-calowych felg cicho tłumi nierówności. W lekkim terenie pomagają mu niewielkie wymiary oraz sprawny napęd 4x4, który chętnie kieruje większość momentu obrotowego do tylnych kół. Na autostradzie uwagę zwraca dopracowane wyciszenie kabiny.
Rynkowa premiera Renegade'a odbędzie się w październiku, wtedy też poznamy jego ceny. Bazowa odmiana 1.6 z przednim napędem ma kosztować podobnie jak konkurencja spod znaku Skody, czyli nieco ponad 60 tys. zł.
Małe auta walczą dziś o klientów bogactwem opcji personalizacji. Nie inaczej jest w przypadku Jeepa, który oferuje dla Renegade'a m.in. kolorowe obudowy lusterek i wloty powietrza, naklejki karoserii, uchwyty na rowery czy torby, organizery, a nawet... przystawiany do auta namiot.
msob